zondag 14 juni 2009

De beste prijs


Vandaag was ik naar de boekenmarkt aan de Amstel georganiseerd door de Kan.
‘s Ochtends een regenbui en dus lag de helft verborgen onder zeil en ander afdekmateriaal. Tegen de middag werd het echter beter en warmer. Echte topstukken ben ik er (weer) niet tegengekomen, althans niet voor mij. Toch ging ik niet zonder boeken naar huis.

Na eerst de hele markt globaal te hebben verkend op interessant materiaal kocht ik voor vijftien euro een fraai exemplaar van de “Officieele Feestgids Inhuldiging van H.M. de Koningin. Amsterdam 1898” (destijds te koop voor 25 cent).
Niet dat ik zo’n Oranjefanaat ben maar deze typische - vaak in slechte conditie verkerende - gebruiksgids is in een vrijwel onberispelijke staat. Naast een vrij uitvoerige beschrijving van de diverse festiviteiten staan hierin ook enkele erepoorten en andere stadsversieringen (met vermelding van de ontwerper en makers) waarvan ik foto’s heb in mijn leporello-album “Amsterdam september 1898”. 


Dat vult elkaar dus mooi aan en is wellicht stof voor een volgend blog. Wat me ook erg aantrok is dat het boekje voor de helft bestaat uit heerlijk ouderwetse advertenties van de Amsterdamse middenstand.
Zo kunnen we ondermeer kennisnemen van het Kroningsbrood van bakker Paul C. Kaiser, Van Bijsterveld’s Kroningsbitter, Wilhelmina bier van De Deli-Brouwerij, Haantjes Kroningsbier en ‘last but not least’ horloges met beeltenis van H.M. Koningin Wilhelmina verkrijgbaar bij J.P. Kluijskens.

Mijn tweede aankoop volgde niet veel later. Een kraampje waar een mevrouw voor mij een stapeltje boeken aan de verkoper gaf met de vraag “wat is je beste prijs?”, waarop de verkoper snedig repliceerde “dat is voor mij de hoogste prijs”. Enfin, korting kreeg ze en zo dorst ook ik te vragen naar de beste prijs voor “Verzamelaars en verzamelingen. Koninklijke Bibliotheek 1798-1998” (uitgave van Waanders, Zwolle).
Helaas niet de gebonden uitgave maar met slappe kaft. De beste prijs bleek geen 15 euro te zijn, zoals in het boek stond, maar 12,50 euro. Toch weer geld voor een ijsje overgehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten