donderdag 24 december 2009

(G)een boek?


Ze lijken op een boeken maar zijn het niet; boeksimulanten. Tijdens de laatste Amsterdam Antiquarian Book, Map & Print Fair in de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) was er een kleine tentoonstelling ingericht met exemplaren uit de collectie van bibliothecaris Marianne Plasmans.
De getoonde nepboekjes hadden één ding gemeen. In geen ervan zat papier in welke vorm dan ook. Toch opmerkelijk want in al mijn boeksimulanten zit wel degelijk… een boek! Het gaat dan om enkele 19de eeuwse uitgaven die extra bescherming nodig hebben omdat ze gestoken zijn in een goedkope papieren of kartonnen omslag. Mijn boeksimulanten fungeren feitelijk als boekband.

Zijn het dan wel boeksimulanten kun je je afvragen en niet gewoon doosjes ter bescherming van je boeken? Kortom waar houdt een doosje op en begint de boeksimulant? De foto’s laten het antwoord zien. De simulanten slaan open als een boek, hebben een (kopie van het originele) titelblad op het voorplat soms ook een rugtitel en bij de rug zowel boven als onder lijkt het of je een kapitaalbandje ziet (een stukje van het bindwerk) terwijl tegelijkertijd wel duidelijk is dat er tussen de platten geen bladzijde papier zit!


Ook voor de paar 17de eeuwse pamfletten in mijn collectie, die zonder uitzondering in gemarmerde papieren omslagen zitten, heb ik één simulant laten maken. Ik heb zelfs rekening gehouden met wat meer exemplaren want als verzamelaar is de kans op uitbreiding van de collectie altijd aanwezig. Ik moet toegeven mijn simulanten zijn niet goedkoop maar, eerlijk is eerlijk, het staat toch fraaier in je bibliotheek dan die blauwe zuurvrije dozen en enveloppen!

2 opmerkingen:

  1. Zeer fraai gedaan. Hier lijkt een goede boekbinder bij betrokken te zijn geweest. Ik zie dat je ook het boekje van Oostkamp over Amsterdam hebt. Mag ik vragen hoeveel je deze waard acht? Ik kom online een exemplaar tegen voor 125, in goede staat. Komt dat overeen met wat je er zelf ongeveer voor betaald hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het (school)boekje van Oostkamp is redelijk zeldzaam. De inhoud is alleraardigst, zeker het gedeelte over het karakter van de Amsterdammers
    (ik moet daar nog eens een stukje over schrijven). De 125 euro die antiquariaat F. er voor vraagt is acceptabel en zeker niet te veel, al is de rug van dat exemplaar wat beschadigd(denk erom dat er nog wel 6 % bijkomt).
    Mijn exemplaar was wat duurder maar verkeerd in onberispelijke staat.

    BeantwoordenVerwijderen