woensdag 29 september 2010

Actie

Actie bij de supermarkt(en)... Smurfen en later voetbalplaatjes bij Albert Heijn, Voetbalhandjes bij Dirk van den Broek en Gogo's (thans Dungans) bij de C1000. Mijn dochter is er gek op en ontsnappen is onmogelijk. Het is wennen aan de telkens weer andere winkelindeling en natuurlijk vind je nooit wat je zoekt. Mijn favoriete jam? Helaas, verkopen wij niet... De vleeswaren zien er onsmakelijk uit, de wijn brand gaten in je verhemelte en de biefstukken zijn zo taai als het achterend van Sinterklaas. Maar ja.... onder zware druk van onze achtjarige directrice winkelen wij uitsluitend nog waar een actie is.

Acties zijn van alle tijden. Ruim zeventig jaar geleden, in de tijd dat je nog onbekommerd veel sigaretten rookte, kreeg je van de 'Cigaretten/Bilderdienst' in Hamburg ook al verzamelplaatjes. Niet van voetballers maar van beroemde personen of van een populaire figuur zoals verwerkt in deze collage. Zo maar wat plaatjes van iemand die mensen, jong en oud, wist te begeesteren; mensen- en dierenvriend. Iemand die wist te boeien, een oratorisch genie, die ook zelf schreef. Iemand die verstand had van kunst, tekentalent had en aanleg voor architectuur. Iemand die van wandelen hield in een prachtige natuur en daar zelf graag woonde. Iemand wiens huis en interieur burgerlijkheid en eenvoud uitstraalde... 


En? Weet u al wie? Nog steeds geen ‘AH-erlebnis’?

3 opmerkingen:

  1. Propaganda kent vele gezichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kindervriend zijn is erg lovenswaardig, en de tegelkachel in de knusse huiskamer laat het beste vermoeden. De geschiedenis is niet altijd zo klaar als het lijkt. De architectuur is wat strakker uitgevallen met de tijd, de tegelkachel stond model voor een efficient afvalverwerkingsprogramma, waarin zelfs kinderen mochten figureren. Mja...

    BeantwoordenVerwijderen