zaterdag 16 juni 2012

Aankoopproces

Locatie: mijn favoriete kringloopwinkel.

Verzonken in gepeins, ik moet linksachter zijn.
Een beetje slenteren, neuzen, wat bladeren.
Boekje pakken… bladeren…. prijs? Boekje terugleggen.
Mmmmm, wat is dat?
Books and printing. A treasury for typophiles” (Ohio, 1963), interessant onderwerp maar wel een pocketuitgave, toch een beetje jammer…

Hoewel, aan de achterzijde lees ik in kleine lettertjes: “This book is sewn for durability”.
Ongetwijfeld; de bladzijden zitten nog stevig in de kaft.

Een “collection of over forty articles, excerpts, and essays by the foremost practitioners of the art of bookmaking, this is a treasury of wisdom and wit to delight typophiles and bibliophiles…”. Ben ik een ‘typofiel’? Beetje wel… in ieder geval een bibliofiel.

Verder lezen…
A unique feature of this collection is that its articles are set in twenty-two different type faces; thus it serves as a student’s specimen book, affording an interesting comparison of the ‘color’ and body of various composition faces, and at the same time supplementing the comments of the typographic experts”. Origineel en leuk!

Op de titelpagina heeft iemand zijn naam gezet...
Zo te zien niet de samensteller of één van de auteurs. Waarschijnlijk de voormalige eigenaar.
Ben ik nooit zo blij mee en die naam 'E. Thorn Leeson. Februari 1964.' zegt me zo niks...


Opvallend keurig, haast kalligrafisch, handschrift, dat wel. Komt erudiet over, duidelijk een typofiel! Zou me niks verbazen als het toch een bekend iemand is…
Kost dat? Twee euro… laat ik het maar meenemen.

3 opmerkingen:

  1. Ga naar±
    http://www.artindex.nl/limburg/default.asp?id=6&num=0775900359000070113180257001890990501531

    en je weet alles over deze man. Gezien zijn cv misstaat zijn naam in het boek dus geenszins. Omdat zijn signatuur ook vermeld is, blijkt dat het bijna kalligrafisch handschrift in het boek wonderwel overeenkomt met dat van zijn signatuur.
    Geen misverstand meer mogelijk, lijkt mij zo.

    jos swiers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Jos,

      Alle rode woorden in mijn tekst(en) zijn gelinkt aan externe informatiepagina's. Jouw link was al met zijn naam verbonden (ff dubbelklikken et voila!). Toch bedankt voor je opmerking en inderdaad zijn signatuur misstaat niet in deze uitgave. Met bibliofiele groet.

      Verwijderen
  2. Haha ik herken dit zo! Kringloop + boeken is een geweldige samenstelling!

    BeantwoordenVerwijderen