vrijdag 7 juni 2019

Een moderne Midas in het antiquariaat


'Alles wat Irma Boom aanraakt verandert in goud' twitterde ik enige tijd terug (met de legendarische koning Midas in het achterhoofd).
Aanleiding was een bericht van Metamorfoze, het Nationaal Programma voor het behoud van papieren erfgoed, over hun door Irma Boom ontworpen (twintigjarig) jubileumboek: "Mutilaties" (Den Haag, 2017, oplage 750 exemplaren). Vlak na het verschijnen ontving ik een gratis exemplaar maar enige tijd later kon ook 'Jan en alleman' het kopen voor € 45,- euro. Daarna ging het heel snel en inmiddels ben ik de uitgave antiquarisch al voor het dubbele, driedubbele en zelfs nog hogere bedragen tegengekomen.


Boeken ontworpen door Irma Boom verkopen als warme broodjes. Dat merkte ik al in 2010 toen ik aan de balie van bijzondere collectie UvA (tegenwoordig Allard Pierson, collecties UvA) twee genummerde (243/250) en gesigneerde exemplaren kocht van haar 703 bladzijden tellende miniboekje: "Biography in Books. Books in reverse chronological order, 2010-1986" (Amsterdam, 2010) met een inleiding: "Living Archive", geschreven door Mathieu Lommen.


Ik schreef er over in: "U bent bibliofiel". Antiquarisch inmiddels goed verkrijgbaar, maar wel voor bedragen vanaf € 250,- euro!


Drie jaar later verscheen daarvan een iets grotere (4,4 cm. i.p.v. 3,9 cm. x 5,5 cm. i.p.v. 5,0 cm.) en dikkere gereviseerde tweede druk (799 blz.), waarvan 50 exemplaren gesigneerd en genummerd (mijn exemplaar nr. 45). Deze heruitgave met een inleidend essay van Rem Koolhaas: "Shared Dilemmas" verscheen ook bij Boom's overzichtstentoonstelling 'L'architecture du livre' in het 'Institut Neerlandais' in Parijs. Daarbij zat echter een extra blauw boekje met een Franse vertaling van het essay van Koolhaas.


Via twitter benaderde ik Victoria Zaborov. Zij is gepromoveerd op boekontwerpen van Irma Boom en ik wist dat ze bij de opening aanwezig zou zijn. Met succes, want dankzij haar bemachtigde ik zo één van de vijfhonderd genummerde en gesigneerde exemplaren (mijn exemplaar 382). Ook deze heruitgave, Nederlands of Frans, kost tegenwoordig antiquarisch (ongenummerd en niet gesigneerd) een veelvoud van hun oorspronkelijk verkoopprijs.
Overigens; via Victoria kon ik destijds mijn zeldzaamste en duurste Boom-boek voorzien van een quote en signatuur! Ik schreef er over in: "Stoute schoenen". Zo'n zelfde actie moet ik nog eens herhalen voor mijn (nog) niet gesigneerde "Mutilaties"!


Er valt kortom voor de boekverkoper/antiquaar flink geld te verdienen met de boeken van Boom. Dan heb ik het natuurlijk niet zozeer over main stream uitgaven als "1001 Vrouwen" maar over de bijzondere uitgaven die in een meer beperkte oplage verschenen, genummerd en/of gesigneerd.


Mijn laatste bijzondere Boom aanwinst bemachtigde ik onlangs op de boekenmarkt in de Amsterdamse Beethovenstraat bij antiquariaat Casanova Books (van Tom Nieuwenhuis). Die had een hele doos met Boom staan, waaronder ook enkele door haar gesigneerde uitgaven!
Nou ben ik ook weer niet zo gek om alles van Irma Boom - al dan niet genummerd of gesigneerd - te kopen of te verzamelen maar één uitgave wekte bij mij een gloeiende begeerte op.
Het gaat om een dik blauw boekje zonder titelblad met op de rug twee letters; ik vermoed "WM" (Amsterdam, 2016). Het is het door Boom vormgegeven afscheidsboek dat het Rijksmuseum liet maken voor WiM Pijbes, directeur (tussen 2008-2016). De oplage, 1500 exemplaren, verscheen destijds niet in de handel.
Antiquarisch wordt het zelden aangeboden en kost dan al gauw € 150,- euro of meer. In openbare collecties vond ik het overigens niet terug. Noch de Koninklijke Bibliotheek, noch Allard Pierson, collecties UvA, vermelden een exemplaar in hun online bibliotheekcatalogus.


Ik heb helemaal niks met Wim Pijbes (wel met het Rijksmuseum) maar zijn naam is voor mij onlosmakelijk verbonden met de dramatische meerjarige verbouwing van onze nationale schatkamer die zo schitterend is gedocumenteerd door Oeke Hoogendijk in: "Het Nieuwe Rijksmuseum: De Film" (2014); een audiovisueel feest voor het oog waarmee ze terecht verschillende prijzen won.
Niet voor niets zijn twee belangrijke momenten in de achtjarige regeerperiode van Wim Pijbes als directeur de 'Gigantische verbouwing' en 'Het vermaledijde tunneltje'... Niet voor niets is de enige kleurenfoto van hem (in dit - blauw- en (krantenpapier) grijs getinte -afscheidsboek) die met Koningin Beatrix, die op 13 april 2013 ons vernieuwde Rijks (spatie!) museum eindelijk met een oranje vuurwerkshow kon openen.


De hoofdpersoon in dat dramatische verhaal, die prachtige documentaire, het Rijksmuseum en dit afscheidsboek (dat niet in de handel verscheen) vormgegeven door Irma Boom; die mix intrigeerde me. Gloeiende begeerte kwam pas op toen ik ontdekte dat het exemplaar dat ik in mijn hand hield door Boom was gesigneerd!

Wat vraag je hiervoor?
€ 50,- euro... doe maar € 40,-!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten