maandag 1 juli 2019

Het jaar geboekt, juni 2019

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Juni 2019; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 11.
Gekocht:11.

Totaal uitgegeven: € 180,35 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 11 is gemiddeld: € 16,40 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 1 (10).
Via kringloopwinkel: 8 (1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9).
Via boekhandel: 1 (5).
Via Marktplaats: 1 (11).

Modern: 8 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10).
Old & rare: 3 (8, 9, 11).

Juni 2019: de aanwinsten...

Op de eerste dag van de maand fietste ik met stralende zon naar mijn lokale kringloop voor een gebruikelijke strooptocht. Voor in totaal € 7,50 euro kocht ik er vier boeken (1, 2, 3 en 4).


1. P.H.A.M. Abels, K. Goudriaan, N.D.B. Habermehl, J.H. Kompagnie (red.): "Duizend jaar Gouda. Een stadsgeschiedenis" (Hilversum, 2002). € 3,50 euro leek mij geen geld voor deze dikke pil, waaraan Gouwenaar, boekenvriend en bibliofiel Paul Abels meeschreef.


2. S.Ph. de Vries Mzn.: "Joodse riten en symbolen" (Amsterdam, 1986). Vele malen herdrukt standaardwerk waar ik al langere tijd naar uit keek.


3. "100 jaar waterleiding" (Amsterdam, 1953). Extract uit de archieven der Gemeentewaterleiding-Amsterdam.

4. C. Biemond: "700 jaar watervoorziening van Amsterdam". Speciale uitgave van 'Waterwereld' (bedrijfsblad van Gemeentewaterleidingen, 28ste jrg., nr. 2, november 1975) ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van Amsterdam. De laatste twee voor mijn plankje geschiedenis van Amsterdam/Amstelland.


5. M. van Delft en R. Storm: "De geschiedenis van Nederland in 100 oude kaarten" (Tielt, 2019). Gekocht voor € 59,- euro na de boekpresentatie op 7 juni 2019 in Allard Pierson Amsterdam en gesigneerd door de hoofdauteurs: "Eervolle vermelding voor Perkamentus met boekenvriendengroet 7.VI.2019". NB. De eerste oplage van 5000 exemplaren was na drie dagen uitverkocht.

Bij de tweede strooptocht in mijn kringloopwinkel scoorde ik vier boeken (6, 7, 8 en 9). Totaal bedroegen de kosten € 20,- euro en dat kwam grotendeels door de laatste, die omwille van zijn bijzondere boekband in mijn bibliotheek kwam.


6. R. Roegholt: "Het goud van de wandelaar" (Amsterdam, 1997). Historische essays uit de Amsterdamse geschiedenis.


7. F. Ormeling: "Biografie van De Bosatlas 1877-Heden" (Groningen, 2005). De Bosatlas; wie is er niet mee groot geworden? Ditmaal geen echt geografisch kaartenboek maar een verhalenboek geïllustreerd met kaartmateriaal over hoe de atlas tot stand kwam, veranderde en groeide. Kortom het verhaal achter deze befaamde uitgave.


8. H.W Ferguson: "Een prentenboek over de tanden" (Rotterdam, 1923). Bekende geïllustreerde uitgave van de 'Nederlandsche vereeniging tot bestrijding van tandbederf'.


9. M.J. Leendertse (red): "De hechte band tusschen Vorstenhuis en Vaderland" (Amsterdam, 1935). Luxe uitgave in leer met goudopdruk; een bandontwerp van Carel Adolph Lion Cachet. Mijn kringloopwinkel vroeg voor dit boek € 14,- euro in mijn kringloop. Is het dat waard? Zie mijn blog: "De hechte band".


10. N. Hickin: "Bookworms. The insect pests of books" (1992). Gekocht via Boekwinkeltjes bij Ed Schilders voor € 18,40 euro (incl. verzendkosten). Vijanden van het boek zijn er legio! Inmiddels heb ik al een paar boeken over dit onderwerp. Gelukkig heeft mijn 'private library' er nog maar weinig last van...


11. "Keurjaarboek 1932 – 1942" (Amsterdam, 1942). Verschenen bij het tienjarig bestaan van De Amsterdamsche Keurkamer. Met een inleiding van Tobie Goedewaagen, secretaris-generaal van het toenmalige Departement van Volksvoorlichting en Kunsten. Via Marktplaats gekocht bij antiquariaat De Levende Letter voor € 75,45 euro (incl. verzendkosten). Ik wilde al heel lang een exemplaar kopen van deze schaarse uitgave en heb nu maar eens de knoop doorgehakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten