vrijdag 5 juni 2020

Het jaar geboekt, mei 2020

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Mei 2020; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 7.
Gekocht: 5.
Gekregen: 2.

Totaal uitgegeven: € 54,85 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 5 is gemiddeld: € 11,00 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 2 (2, 3).
Via (online) antiquariaat: 1 (1).
Via kringloopwinkel: 2 (5, 6).

Modern: 4 (1, 5, 6, 7).
Old & rare: 3 (2, 3, 4).

Mei 2020: de aanwinsten...

1. F.C.J. Ketelaar, P.J. Horsman en T.H.P.M. Thomassen: "Tekst en context van de handleiding voor het ordenen en beschrijven van archieven van 1898" (Hilversum, 1998). Gekocht bij antiquariaat De Roo voor € 10,- euro (incl.verzendkosten). Ik bezit de tweede ongewijzigde druk (1920) van deze antiquarisch schaarse handleiding.


2. J. Bakker: "Stille werkers" (Amsterdam, 1932). Gekocht via Boekwinkeltjes voor € 29,60 euro (incl. verzendkosten). Deze schaarse brochure van de 'Algemeene R.K.-Propaganda Club' is de tegenhanger van de Protestantse brochure die ik hier beschreef. Ooit goed voor een blogje met de pakkende titel: 'De colportage-oorlog'...


3. J.H. Scheps: "Rooms recht of Nederlands recht?" (z.p. [Amsterdam], z.j. [februari 1930]). Gekocht via Boekwinkeltjes voor € 11,- euro (incl. verzendkosten). Brochure over een Bossche voogdij rechtszaak die in 1928 speelde. Een katholieke weduwe kreeg haar drie kinderen niet toegewezen omdat zij met een protestant hertrouwd was (en volgens de rechtbank zo in concubinaat leefde!) en haar kinderen niet Katholiek kon opvoeden! In de brochure een getypte brief van het 'Comité van actie tegen de uitspraak der Bossche Rechtbank/Hof/', met een intekenbiljet om te doneren voor de proceskosten om dit 'Roomse' oordeel aan te vechten.


4. J.H. Scheps: "Priester-terreur!" (z.p. [Amsterdam], z.j. [juli 1930]). Het vrij zeldzame vervolg op de voorgaande aanwinst (3). Gekregen van Twitter boekenvriend @Bibliofilie.


Mijn kringloopvondsten van deze maand zijn de volgende twee (5 en 6) uitgaven:

5. L. Wagenaar: "In het weeshuis. De zorg voor de Burgerwezen van Amsterdam 1580 - 1960" (Bussum, 2009). Prijs € 1,75 euro. Voor mijn plankje geschiedenis van Amsterdam. Fraai geïllustreerd overzichtswerk (met de aanbiedingsbrief en het persbericht van uitgeverij Thoth).


6. K. Zandvliet: "De 250 rijksten van de Gouden Eeuw" (Amsterdam, 2006). Slechts € 2,50 euro en daarvoor kon ik dit dikke, fraai geïllustreerde boek niet laten liggen...


7. "Jaarboek van het Nederlands Genootschap van Bibliofielen 2019" (Amsterdam, 2019).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten