dinsdag 1 december 2020

Het jaar geboekt, november 2020

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

November 2020; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 10.
Gekocht: 9.
Gekregen: 1.

Totaal uitgegeven: € 666,06 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 9 is gemiddeld: € 74,01 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 2 (5, 9).
Via kringloopwinkel: 3 (1, 2, 3).
Via Marktplaats: 1 (4).
Bij de drukker/uitgever: 2 (6, 7).
Burgersdijk & Niermans: 1 (8).

Modern: 7 (1, 2, 3, 4, 6, 7, 9).
Marge & klein bibliofiel drukwerk: 1 (10).
Old & rare: 2 (5, 8).

November 2020: de aanwinsten...

1. F. van Oostrom: "Wereld in woorden. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1300-1400" (Amsterdam, 2013). Deel 2 van deze fraai uitgegeven literatuurgeschiedenis  gekocht voor € 15,- euro bij mijn lokale kringloop. Deel 1 (gesigneerd door Van Oostrom) kocht ik daar - alweer wat langer geleden - ook al voor een luttel bedrag. Nog 'maar' acht delen te gaan...


2. J. Withuis: "Juliana. Vorstin in een mannenwereld" (Amsterdam, 2016). Gekocht bij mijn kringloop voor € 2,25 euro. Ik hou wel van biografieën en op deze zat ik al een tijdje te wachten. Leest als een trein!


3. H. Lewandowski & P.J. van Dranen: "Beschavings- en Zedengeschiedenis van Nederland" (Amsterdam, 1933). Dit boek heb ik al bijna twee keer eerder gekocht, maar uiteindelijk vond ik een acceptabel exemplaar in mijn kringloop voor een luttele € 4,25 euro. Behoudens een wat vlekkerige en verkleurde band (bij dit boek usance) een inhoudelijk prima exemplaar!


4. "Wet des Heeren" (Groningen, ca. 1835). Litho van J.M. Billroth met de tien geboden in 101 lettervormen die ik via Marktplaats kocht voor € 47,50 euro (incl. verzendkosten). Het bleek om een replica te gaan... Ik schreef er over in: "Gij zult leergeld betalen...".


5. [J. Fokke]: "Beschryving van Amsterdam verkort, gevolgd naar den heer Jan Wagenaar" (Amsterdam, 1788). Deze geïllustreerde uitgave voor de jeugd - in vraag en antwoord opgesteld - verscheen voor het eerst in 1782 bij een andere uitgever. Het titelblad vermeldt 'Nieuwe Uitgave' maar dit is feitelijk een titeluitgave. Mooi exemplaar in halfleer, vijf ribben en goudgestempelde rug, met (kievits)gemarmerde platten. Gekocht via Boekwinkeltjes bij antiquariaat Boek & Glas (met verjaardagskorting) voor € 70,- euro (inclusief verzendkosten). 


6. T. Kok: "Ton Kok. Zestig jaar antiquaar" (Kalmthout, 2020). Door De Carbolineumpers fraai uitgegeven boekavonturen (twee delen in cassette) van de Amsterdamse antiquaar Ton Kok. Oplage: 50 genummerde exemplaren (ik bezit nr. 13). Direct via de uitgever gekocht met de prospectus voor € 70,- euro (incl. verzendkosten). Leest als een trein. Veel avonturen kende ik al uit de 'Boekenpost'. T.z.t. laat ik de uitgave nog even door Ton signeren...


7. C.J. Aarts; "Boekenjacht. Verhalen uit de boekenwereld" (Leiden, 2020). Oplage slechts 250 exemplaren (fraai in linnen gebonden met stofomslag). Gekocht bij de uitgever Fragment voor € 42,25 euro (incl. verzendkosten). Aarts verzamelt over het algemeen boeken en uitgaven op een heel ander gebied dan waar ik mij op richt, desondanks zijn zijn avonturen in de boekenwereld herkenbaar. Tal van bekende antiquaren figureren in zijn stukjes en zijn voorzien van een (feitelijk zinloze) schuilnaam; bijvoorbeeld 'Mathilde Ausputzer van de Gelderse Kaai'. Iedereen in het boekenwereldje, antiquaar, handelaar, bibliofiel of liefhebber weet onmiddellijk dat het om Wilma Schuhmacher gaat. 


8. H. Junius: "Batavia. In qua praeter gentis et insulae antiquitatem, originem, decora, mores, aliaque ad eam historiam pertinentia declaratur quae fuerit vetus Batavia..." ([Lugduni Batavorum] Leiden, 1588). Gekocht op de veiling van Burgersdijk & Niermans (kavel 1097, veiling 352) voor € 387,56 (incl. veiling en verzendkosten). Een belangrijk boek over de vroege Nederlandse geschiedenis en topografie waarover ik vertel in: "De geboorte van Laurens Janszoon Coster".


9. H. Junius (N. de Glas): "Holland is een eiland. De Batavia van Hadrianus Junius (1511-1575)" (Hilversum, 2011). Gekocht via Boekwinkeltjes voor € 27,25 euro (incl. verzendkosten). Inleiding, hertaling (met annotaties) van aanwinst nr. 8, door Nico de Glas.


10. R. Storm: "De eerste prijs voor E. Douwes Dekker" (Amsterdam, 2020). Geschenk van boekenvriend en blogredacteur Reinder Storm (nr. 18 van de 20 auteursexemplaren. Oplage 500 stuks).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten