vrijdag 8 oktober 2021

Het jaar geboekt, september 2021

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

September 2021; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 14.

Gekocht: 12.
Gekregen: 2.

Totaal uitgegeven: € 220, 85 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 12 is gemiddeld: € 18,40 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 4 (4, 5, 6, 7).
Via kringloopwinkel: 3 (1, 2, 3).
Via boekenmarkt: 4 (9, 10, 11, 12).
Via (online) antiquariaat: 1 (8).

Modern: 9 (1, 2, 3, 8, 9, 10, 11, 12, 13).
Marge & klein bibliofiel drukwerk: 1 (14).
Old & rare: 4 (4, 5, 6, 7).

September 2021: de aanwinsten...

Deze maand vond ik drie leuke kringloopvondsten (1, 2 en 3) voor in totaal slechts € 7,- euro

1. F. van Oostrom: "Nobel streven. Het onwaarschijnlijke maar waargebeurde verhaal van ridder Jan van Brederode" (Amsterdam, 2018). Bijna gekocht op de Amsterdamse Spui boekenmarkt voor € 6,- euro en toch maar niet gedaan. Nu voor maar € 2,- euro gekocht! Ik hou wel van de prettig geschreven boeken van Frits van Oostrom.


2. E. Kloek: "Vrouw des huizes. Een cultuurgeschiedenis van de Hollandse huisvrouw" (Amsterdam, 2009).


3. R. Aerts: "Thorbecke wil het. Biografie van een staatsman" (Amsterdam, 2018). De winnaar van de PrinsjesBoekenPrijs 2018 en de Biografieprijs 2020 voor maar € 3,50 euro!


Via Boekwinkeltjes kwam ik ditmaal drie bijzonder schaarse en curieuze brochures op het spoor (45 en 6) van de anti-trekhondenbond (trekhonden werden pas vanaf 1962 verboden!). Totaal betaalde ik € 67,35 euro (incl. verzendkosten).


4. "Trekhonden-ellende in Nederland. In 't bijzonder te Rotterdam" (Rotterdam, 1918).

5. "Een schande van Nederland. Film van Nederlandsche trekhonden-ellende" (Den Haag, z.j. [1918]). Brochure 5 van de anti-trekhondenbond. Met ingevoegd een los mededelingenblad (nr. 20, maart 1918).

6. "Open brief aan zijne excellentie Mr. J.B. Kan minister van Binnenlandsche zaken en Landbouw 's-Gravenhage" ('s-Gravenhage, 1928). Met los inliggende aanbiedingsbrief.


7. M. Noordhoff: "Cesar. De geschiedenis van een hond" (Rotterdam, z.j. [1896]). Uniek boekje waarvan ik geen tweede exemplaar vond in Worldcat. Gebonden in een bijzondere rood linnen band met goudopdruk (auteursexemplaar?). "Dit werkje werd eervol vermeld, als antwoord op de Prijsvraag uitgevschreven door het Hoofdbestuur der Nederlandsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren te 's-Gravenhage".
Gekocht via Boekwinkeltjes voor € 34,- euro (incl. verzendkosten). Meer hierover (en de voorgaande anti-trekhondenbrochures) in mijn blog: "Cesar: een honds bestaan...".


8. M. Van Boxsel: "De topografie van de Domheid" (Amsterdam/Antwerpen, 2021). Gekocht bij De Slegte in Leiden voor € 17,50 euro. Met los inliggende kaart van Morotopia. Ik had hier natuurlijk ook al de andere drie boeken staan ("Encyclopedie van de Domheid", "Morosofie" en "Deskundologie").


Vorige maand kocht ik twee delen van de tiendelige serie "Geschiedenis van de Nederlandse literatuur", die tussen 2006 en 2017 verscheen (NB. Het tiende deel; "Ongeziene blikken" zijn nabeschouwingen over de werkwijze en totstandkoming). Zoals ik schreef maak ik er een sport van om de (gebonden) serie (totaal 6824 bladzijden) via allerlei kanalen zo goedkoop mogelijk aan te schaffen. Ditmaal kocht ik op de Amsterdamse Spui boekenmarkt bij antiquariaat Uilenspiegel (Eric Klee) voor € 95,- euro vijf delen. Eén daarvan had ik al, maar ruil ik weer voor korting tegen een ander. Alleen de delen geschreven door Tom Verschaffel (periode 1700-1800. Zuidelijke Nederlanden) en Jacqueline Bel (periode 1900-1945) ontbreken nu nog. De vier (91011 en 12) die ik nog niet had zijn:

9. I. Leemans & G.J. Johannes: "Worm en Donder. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1700-1800. De Republiek".

10. W. van den Berg & P. Couttenier: "Alles is taal geworden. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1800-1900".

11. H. Brems: "Altijd weer vogels die nesten beginnen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1945-2005". 

12. A.J. Gelderblom & A.M. Musschoot: "Ongeziene blikken. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur. Nabeschouwingen".

13. E. Boeles, K. van der Hoek en R. Storm (Red.): "Vertelstof" (Amsterdam, 2021). Een bundel verhalen (met als rode draad textiel/stof) t.g.v. het afscheid van Marike van Roon als hoofdconservator van het Allard Pierson in Amsterdam. Gekregen van mijn 'blogredacteur' Reinder Storm.


14J.E. Weihl (W. Heijting): "Troostende stilte. Haiku's bij de dood van een geliefde" (Septemvillis [Zevenhoven], MMXXI). Uitgegeven naar aanleiding van het overlijden van de echtgenote van de auteur in een oplage van 100 exemplaren. Geschenk van boekenvriend en mede NGB-genootschapslid Wim Heijting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten