vrijdag 4 februari 2022

Het jaar geboekt, januari 2022

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Januari 2022; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 10.

Gekocht: 7.
Gekregen: 3. 

Totaal uitgegeven: € 271,11 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 7 is gemiddeld: € 38,73 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 1 (10).
Via kringloopwinkel: 3 (7, 8, 9).
Via Marktplaats: 1 (1).
Via (online) antiquariaat: 2 (5, 6).

Modern: 4 (4, 7, 9, 10).
Marge & klein bibliofiel drukwerk: 3 (2, 3, 8).
Old & rare: 3 (1, 5, 6).

Januari 2022: de aanwinsten...

1. C. Cornelius Tacitus: "Jaarboeken en Historien, ook zyn Germanië, en 't leeven van J. Agricola" (Amsterdam, 1684). De bekende vertaling van P.C. Hooft verscheen in 1684 in twee formaten, quarto en klein folio. Deze klein folio uitgave - gebonden in perkament - bevat de gebruikelijke 14 portretten door Andries Vaillant (1655-1693) en 8 gravures (dubbele pagina) met historische gebeurtenissen door Joseph Mulder (1658-1742). Vooral de 'Germania' ('De origine et situ Germanorum') heeft mijn interesse. Gekocht via Marktplaats voor € 235,-- euro (incl. verzendkosten).


2. "Voorzorg en Genoegen" (Den Haag, 10 januari 2022). Verslag feestelijke Koppermaandag bijeenkomst van de Typografische Vereeniging Voorzorg en Genoegen op maandag 13 januari 1851 te Amsterdam. Koppermaandaguitgave (gekregen) van boekenvriend Jos Swiers/De Althaea Pers.


3. B. Jacobs: "Handjesproef" (Amsterdam, 2022). Koppermaandaguitgave van Drukkerij/Uitgeverij De Buitenkant. Oplage: 600 Nederlands- en 200 Engelstalig. Essay over de bekende tekst aanwijzende handjes (manicule) in (handschriften en) drukwerk.



4. E. Sanders: "Als dank voor de gelukkigste momenten in mijn bestaan. Een feestmaal voor arme straatboekhandelaren, Parijs 1892" (Tilburg, MMXXI). Vorig jaar al ontvangen (zie het aanwinstenoverzicht december 2021, nr. 2) maar ongesigneerd! Ewoud stuurde mij daarom alsnog een gesigneerd exemplaar. Met mijn ongesigneerde exemplaar maak ik t.z.t. weer een andere bibliofiel blij!


Bij het Amsterdamse antiquariaat Boek & Glas kocht ik twee zeer schaarse uitgaven (5 en 6) voor slechts € 27,60 euro (incl. verzendkosten) die gaan over ons voormalige en huidige Nationale volkslied. Het gaat om:

5. "Volksliederen, uitgegeven ingevolge het programma van Zijne Excellentie den heer lt. admiraal J.H. van Kinsbergen... " (Amsterdam, 1817). Ik kocht een exemplaar in groot octavo (Knuttel 24514), onafgesneden in kievitsmarmeren omslag. Het verscheen ook in klein octavo. Dit is de befaamde prijsvraag die zou leiden tot de keuze voor H. Tollens Cz. (1780-1856): "Wien Neêrlandsch bloed in de aders vloeit" als ons nationale volkslied. Naast Tollens lied bevat het ook: "Wij leven vrij, wij leven blij", van J. Brand, heer van Langerak en Cabauw (1785-1847). Pas in 1932 werd Tollens volkslied verdrongen door het Wilhelmus.


6. G.D.J.S(chotel): "Het Oude Volkslied Wilhelmus van Nassouwen, opgehelderd door eenige aanteekeningen van G.D.J.S." (Leiden, 1830). Knuttel 26042. Schotel droeg zijn uitgave op aan 'het Corps Vrijwillige Jagers' dat bestond uit studenten van de Leidse Universiteit.


Bij mijn kringloop kocht ik ditmaal drie uitgaven (7, 8 en 9) voor in totaal € 8,50 euro.

7. P.J. Knegtmans: "Geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam" (Amsterdam, 2017).


8. P. van Tongeren: "De kaartjes van Ko" (Amsterdam, 1986). 'Een keuze uit de etalagekaartjes van Ko van Leest, 11 september 1986: 40 jaar boekverkoper'. Oplage 250 exemplaren (ik heb nr. 115). Met opdracht: "Voor Ina en Klaas die komen, die lezen, zijn mij trouw. Ko van Leest 13/9/86". Ko van Leest (1927-2016) was oprichter van het Amsterdamse Athenaeum Nieuwscentrum, een groot lezer en een bevlogen boekverkoper sinds 1946.


9. M.H. Gans: "De oude Amsterdamse Jodenhoek nu" (Baarn, 1975). Het 'nu' in de titel is ook alweer een halve eeuw geleden, maar ik heb de Amsterdamse Jodenhoek (tijdens de aanleg van de eerste metrolijn en nog vóor de bouw van de Stopera) zo wel gekend! Gans heeft nog twee boekjes met foto's van de Amsterdamse Jodenhoek gepubliceerd. Ik had al: "De Amsterdamse Jodenhoek in foto's 1900-1940", maar nog niet de volgende in deze aanwinstenlijst (zie 10), die ik meteen na mijn kringloopaanwinst besloot te kopen. 


10. M.H. Gans: "De Amsterdamse Jodenhoek in foto's andermaal 1840-1940" (Baarn, 1985). Voor mijn plankje met boeken over de Amsterdamse jodenhoek. Gekocht via Boekwinkeltjes voor € 9,90 euro (incl. verzendkosten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten