vrijdag 6 september 2024

Het jaar geboekt, augustus 2024

In de rubriek 'Het jaar geboekt...' geef ik een overzicht van de aanwinsten van de (afgelopen) maand. Behalve de bronnen en 'de cijfers' zal ik mijn aanwinsten hier en daar toelichten en voorzien van (hyper)links. Na afloop van elk jaar geef ik een jaaroverzicht (met een link naar de diverse maandoverzichten).

Augustus 2024 de cijfers...

Totaal aantal objecten: 8.

Gekocht: 8.

Totaal uitgegeven: € 507,- euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 8 is gemiddeld: € 63,38 euro per object.

Via kringloopwinkel: 2 (4, 5).
Marktplaats: 1 (1).
Via boekenmarkt: 4 (2.a, 2.b, 2.c, 2.d).
Via Ebay: 1 (3).

Modern: 1 (4).
Old & rare: 7 (1, 2.a, 2.b, 2.c, 2.d, 3, 5).

Augustus 2024: de aanwinsten...

1. "Verzameling van historische en politieke tractaten voorheen door den historieschryver Jan Wagenaar uitgegeven" (Amsterdam, 1779/1780). Twee delen (VIII) 351+16 blz. en  (VIII) 473+28 blz.) gebonden in volleren banden. Gekocht via Marktplaats voor € 80,- euro. Al heel lang wilde ik deze set hebben en toen een particuliere verkoper uit Wassenaar deze voor dit lage bedrag aanbood (een vierde van de prijs op Boekwinkeltjes) ben ik nog diezelfde dag in mijn auto gestapt om ze af te halen!


Convoluut in halfleren band met ex-libris "Bibliothèque de Th. de Jonghe" (devies: "Fortune ne vieillit pas") en een van ex-libris Mr. A. Lind. Hierin drie brand-keuren van Amsterdam gedrukt bij de stadsdrukker Pieter Hendrik Dronsberg plus een wijkopgave (2.c.).
2.a. "Brand-keure der stad Amsterdam, vervat in drie deelen" (Amsterdam, z.j. [179.])
c. Wijkindeling (60 stadswijken) met omschrijving van het blusgebied en waar de brandspuit en brand-emmers staan (z.p. [Amsterdam], z.p. [179.]).
d. "Ordonnantie en keure aangaande de brand in scheepen leggende voor de stad Amsterdam, vervat in drie deelen" (Amsterdam, 1792). Gekocht op de Deventer boekenmarkt voor € 100,- euro. Zie ook mijn blog: "De Deventer boekenmarkt, ruim 20 jaar later".


3J. de Parival (1605-1669): "Les delices de la Hollande composés par le Sieur Jean de Parival, revues, corrigés, & augmentés de nouveau par François Savinien D'Alquie..." (Amsterdam, 1669). 
Uitgave in 12°. Inleiding/opdracht, 489 blz. plus een hoofdstukopgave; 15 platen (14 uitslaand): kaart van Nederland, uitvouwbaar panorama van Amsterdam, prent met schaatsers en stadsplattegronden van: Amsterdam, Alkmaar, Delft, Den Haag, Dordrecht, Enkhuizen, Gouda, Haarlem, Hoorn, Leiden, Rotterdam, Medemblik. Gebonden in contemporaine spitselband (overlapping vellum). Deze uiterst populaire reisgids verscheen voor eerst in 1651. Daarna volgde tal van herdrukken tot 1728 toe. Dit is de (zesde en) eerste geïllustreerde editie. Gekocht bij Octopus Biblio (Ebay) met wat vriendenkorting voor € 300,- euro (incl. verzendkosten).


4. Y. Saan (eindredactie): "Urbanus in Ouderkerk. Jubileumboek 1867-2017" (Zwanenburg, 2017). Voor mijn collectie lokale geschiedenis/Amstelland. Gekocht bij mijn lokale kringloop voor € 2,- euro.


5. H.J. van Wessem: "Ik kan Kostuumnaaien" (Leiden, 1913). Tweede ongewijzigde druk (de eerste verscheen in 1908) van deze schaarse uitgave die aansluit bij een boek dat ik al heb; H.E. van Dorp: "Ik kan Huishouden" (Leiden, 1911). Gekocht bij mijn lokale kringloop voor
€ 25,- euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten