zondag 1 augustus 2021

Het jaar geboekt, juli 2021

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Juli 2021; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 17.

Gekocht: 9.
Gekregen: 8.

Totaal uitgegeven: € 270,67 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 9 is gemiddeld: € 30,07 euro per object.

Via kringloopwinkel: 3 (11-13).
Via boekenmarkt: 4 (1, 2, 3, 4).
Via (online) antiquariaat: 1 (5).
Via Amazon: 1 (16).

Modern: 7 (10, 11-13, 15, 16, 17).
Marge & klein bibliofiel drukwerk: 1 (14).
Old & rare: 9 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).

Juli 2021: de aanwinsten...

Op vrijdag 2 juli 2021 vierde de Amsterdamse boekenmarkt op het Spui haar dertigjarig bestaan. Net als vijf jaar geleden was ik aanwezig ook al waren er ditmaal geen festiviteiten (ik schreef er over hier). Desondanks scoorde ik verschillende bijzondere uitgaven (1 t/m 4).


1. (A.) Karsch/S.H. ten Cate: "Natuurlijke geschiedenis van den Duivel" (Zwolle, z.j. [1878]). Zeldzame uitgave waarvoor ik € 30,- euro betaalde aan Henk Molenaar (antiquariaat Molenaar boeken).


(1 exemplaar in de Koninklijke Bibliotheek). Meer informatie over deze uitgave is te vinden in de Encyclopedie Nederlandstalige Tijdschriften (zie hier). Gekocht bij antiquariaat De Salamander (Arnoud Bosch) voor € 20,- euro.


3. "Relaas van de onlusten voorgevallen in Amsterdam; Begrepen in een brief geschreven, aan een Heer te Leiden door een zyner Vrienden te Amsterdam. 1748" (z.p. [Amsterdam?], 1748). Knuttel 17907. Zeer zeldzaam pamflet met verslag van het Pachtersoproer in Amsterdam. Er bestaan maar liefst vier verschillende drukken van (en gezien de afwijkende 'STCN- vingerafdruk(b2 A4 y$d) gaat het bij mijn exemplaar om een variant van deze in de STCN). Dat zegt wel iets over de grote populariteit van dit ooggetuigenverslag. Gekocht bij antiquariaat 'De Salamander' (Arnoud Bosch) voor € 20,- euro.


4. L.W. van Merken: "Het nut der tegenspoeden, brieven en andere gedichten van Lucretia Wilhelmina van Merken", met bladwijzer en fondslijst (Amsterdam, 1768). Hierbij gebonden: "Aan de Britten" (Amsteldam, 1781). Tevens bijgebonden "Lykdichten ter gedachtenisse van de grootste der Nederlandsche dichteressen, vrouwe Lucretia Wilhelmina van Merken, echtgenoote van den Heer Nicolaas Simon van Winter; overleden in den ouderdom van ruim acht en zestig jaren, te Leyden, den 19den, en begraven te Amsteldam, den 24sten van october, des jaars 1789", met fondslijst (Amsteldam, 1790). In sommige exemplaren is volgens de STCN ook de allegorische titelpagina meegebonden uit de eerste (ongeïllustreerde) druk (1762), gegraveerd door J. van Schley (1761) naar Cornelis Ploos van Amstel, maar niet in dit exemplaar. In mijn exemplaar zitten wel drie paginagrote gravures. Deze zijn alle drie gesigneerd (J. Buys, inv. et delin. C. Brouwer sculps. W. Vermandel en J.W. Smit exud.). Bovendien staan onderaan titels gegraveerd; "Het nut der tegenspoeden.", "Brieven." en "Mengeling van verscheide gedichten.". Luxe exemplaar op groot papier in een halfleren band met kievitsmarmeren platten. Rugtitel en onderaan gestempeld 'met Proefdruk Platen' (de drie gravures vermelden nergens 'proefdruk').
Ik betaalde voor deze bijzondere uitgave slechts € 50,- euro bij antiquariaat 'De Salamander' (Arnoud Bosch). Meer over deze bijzondere aanwinst in: "Een boek(band) 'met proefdruk platen'".


5Portretgravure van 'Lucretia Wilhelmina van Winter, gebooren Van Merken' (1721-1789), door 'H. Pothoven ad viv. delin. 1772. P.J. Uijlenbroek excud. Reinr. Vinkeles sculps. 1792'. Een 'Proefdruk', gekocht bij antiquariaat Goltzius (Ard van der Steur) voor € 78,65 euro (incl. verzendkosten). Toegevoegd aan de uitgave beschreven onder nr. 4.


Van een boekenvriend ontving ik de volgende vijf brochures (678en 10).

6. "Oud Amsterdam" (Amsterdam, 1907). Uitgave van het kledingmagazijn H. Hollenkamp & Co.

7. "Berigt omtrent de voorgenomen demping van een gedeelte van den N.Z. Achterburgwal" (Amsterdam, 1863) met een fraaie uitslaande plattegrond van het plan. Zeldzaam!

8. "Catalogus der Vondel-Tentoonstelling gehouden in februari 1879 in Arti et Amicitiae te Amsterdam" (Amsterdam, 1879).

9. "Rembrandt. Schilderijen bijeengebracht ter gelegenheid van de inhuldiging van hare majesteit Koningin Wilhelmina" (Amsterdam, 1898). Tweede, vermeerderde en verbeterde uitgave van deze catalogus. De tentoonstelling in het Amsterdamse Stedelijk Museum liep van 9 september tot 31 oktober 1898.

10. E. Dronckers (samensteller): "Catalogus Tentoonstelling Literatuur over Amsterdam 5 mei 1945 - 1 januari 1948 in het Koninklijk Paleis te Amsterdam januari 1948" (Amsterdam, 1948).


11-13. "Heemkennis Amsterdam" (Amsterdam, 1947-1949). Oorspronkelijk achttien losse deeltjes maar mijn aanwinst zit stevig in drie linnen bandjes; Deel I (1-6): Met Vondel door Amsterdam, Klockmuzyck t'Amsterdam, Uithangtekens en gevelstenen, Wilde planten in en om Amsterdam, Amsterdamse Volksgebruiken, Paddenstoelen in en om Amsterdam.
Deel II (7-12): Onderwijs in Amsterdam in vroeger tijden, Het Raadhuis aan de Dam, Insecten in en om Amsterdam, Watergraafsmeer 'Amstels Paradijs', Welkom, Vreemdeling!, Oude gebouwen van Amsterdam. Deel III (13-18): Amsterdam's stedeschoon.
De meeste met register en/of literatuuropgave, deel III tevens met uitvouwbare plattegrond).
Op Boekwinkeltjes overvloedig aanwezig voor € 2,- euro per los deeltjes, de verzamelbundels vanaf € 10,- euro per stuk. Een complete serie van achttien deeltjes of drie verzamelbundels wordt echter niet aangeboden! Gekocht in mijn kringloopwinkel voor € 7,25 euro.


14. E. Portnoy: "Dutch Dreaming" (Leiden, 1993). Bijzonder zeldzame bibliofiele uitgave van de Ammoniet. Een geschenk van meesterdrukker Gerard Post van der Molen als tegenprestatie voor mijn lovende woorden in: "De Ammoniet in mijn bibliotheek". Dit is volgens hem één van de meest onbereikbare uitgaven van zijn pers!


15. Hans Heesen & Harry Jansen: "Hayward Ho! of Ethiek van de boekensneuper" (Tilburg, MMXXI). Tweede uitgave van de excellente Stichting Desiderata, Genootschap van Boekenvrienden. Wederom een fraai uitgegeven handzaam boekje met illustraties van Thomas Rowlandson en Charles Williams, ditmaal over de (on)ethische kanten van de boekensneuperij (of hoe je je vrienden leert kennen tijdens de gezamenlijke boekenjacht). Over drie vrienden die gezamenlijk op boekenjacht gaan en daarmee meteen de belangrijkste regel van de bibliofiele jager/verzamelaar met voeten treden... Jaag nooit met gelijkgestemden, in dit geval boekenvrienden die mogelijk in dezelfde boeken zijn geïnteresseerd als u! Verkrijgbaar bij het Genootschap voor slechts € 14,90 euro (incl. verzendkosten).


16. D. Pearson: "Provenance Research in Book History: A Handbook" (Oxford, Bodleian Library, 2019). Gekocht via Amazon voor € 64,77 euro (incl. verzendkosten). Tweede, totaal herziene druk van dit handboek dat sinds zijn verschijning in 2019 op mijn verlanglijstje stond. Mooie aanvulling voor mijn handbibliotheek boekwetenschap. Rijk geïllustreerd met talloze voorbeelden die de antiquaar/verzamelaar kan tegenkomen in oude boeken. Ik vind bovendien provenance-onderzoek één van de leukste aspecten van boekwetenschap en schrijf regelmatig over mijn eigen onderzoekjes naar de achtergrond/herkomst van bijzonder drukwerk.


17. G. Mak: "In Europa. Reizen door de twintigste eeuw" (Amsterdam, 2004). In mijn aanwinsten-overzicht van september 2020 schreef ik dat ik in mijn kringloop regelmatig het oeuvre tegenkom van Geert Mak en voor € 3,- euro de gebonden versie had meegenomen van: "In Europa" (aanwinst 4). Die verving toen mijn pocketeditie. Mijn aanwinst van toen maakt thans op zijn beurt plaats voor de tweedelige editie in cassette, die ik cadeau kreeg van een Twitter-boekenvriend! Collectieverbetering voor weinig tot geen geld...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten