vrijdag 7 juli 2023

Het jaar geboekt, juni 2023

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Juni 2023; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 12.

Gekocht: 11.
Gekregen: 1.

Totaal uitgegeven: € 39,85  euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 11 is gemiddeld: € 3,62 euro per object.

Via kringloopwinkel: 9 (1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9,10).
Via Marktplaats: 2 (11, 12).

Modern: 5 (1, 2, 4, 10, 11).
Old & rare: 7 (3, 5, 6, 7, 8, 9, 12).

Juni 2023: de aanwinsten...

In mijn kringloop vond ik deze maand de volgende drie uitgaven (12 en 3) voor in totaal € 11,50 euro.

1. M. Kwakkelstein: "Willem Goeree. Inleydinge tot de Al-ghemeene Teycken-Konst. Een kritische geannoteerde editie" (Leiden, 1998). Boekgeschiedenis heeft altijd mijn interesse en deze uitgave kom je antiquarisch niet veel tegen.


2. P. Boomsma: "Speciale editie Enkhuizer Almanak 1974. Met samenvatting van de artikelen-reeks 'Lastig en Vies', over ongedierte- en insektenbestrijding. Opgenomen in de 'Enkhuizers' voor 1961 t/m 1974". (Apeldoorn, 1974). Iedere bibliotheekeigenaar heeft wat met boekenwurmen, papiervisjes en ander ongedierte... Ik heb er verschillende boekjes over en moet er nog eens wat over schrijven.


3W. Tombrock: "Uit de Friesche Middeleeuwen" (Bergen op Zoom, 1933). Enigszins curieuze uitgave van deze doctor in de chemie(!), waarover een recensent schreef: "Hij is het Noorden de meest vertrouwde man met de Friese geschiedenis, niemand staat met haar inniger in contact, voelt beter den geest van Friesland ('ons' land) aan en peilt dieper het wezen van zijn stoer volk"! Een 'opus pro domo' van historische onderwerpen rondom het Oost-Friese geslacht Tom Broke (met 17 illustraties, uitgegeven in een beperkte en gesigneerde oplage van 230 exemplaren (ik heb nr. 32). Voorin op het schutblad staat handgeschreven: "aan Strengholt - van Schrijver". Vermoedelijk gaat het hier om de uitgever A.J.G. Strengholt (1901-1973).


4. A. Nobel (hoofdredacteur): "'100 jaar Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau 1923-2023', Jaarboek Oranje-Nassau 2023" (Den Haag, 2023). In verband met het gebruik van een foto van een boek uit mijn 'private library' (zie ook 'Perkamentus elders'), ontving ik van Arjan Nobel een exemplaar.


Op 17 juni was ik in Maastricht ter gelegenheid van een 'Twitter meetup' bij boek-, blog en twittervriend Danny Habets samen met de Boekensneuper, De grommende trucker en A.L.M. Kolder. Wij spraken af in de boekenkelder Maastricht, vermoedelijk de grootste kringloopwinkel in Nederland geheel gewijd aan boeken. 
Behalve lekker kletsen over boeken en boeken verzamelen werd er natuurlijk ook druk gesnuffeld tussen de ca. 150.000 boeken (die overzichtelijk en zoveel mogelijk gesorteerd op onderwerp in talloze kasten staan). Ondanks de stevige concurrentie ter plaatse vond ik er zes uitgaven (5, 6, 7, 8, 9 en 10) die ik voor slechts € 12,- euro mocht meenemen.

5. W.J.A.J. Duynstee: "De leer der kuischheid" (Roermond, 1927). Een uitgave van het 'Centraal bureau van/voor Eer en Deugd' en door de auteur opgedragen "aan haar die mij het eerst de liefde tot de kuischheid leerde: mijne moeder". Deze uitgave had ik al wat langer op het oog. Met reclame in de vorm van een los inlegvel "Uitgaven van J.J. Romen & zonen - Roermond". Voor mijn verzameling Rooms-Katholieke malligheid.


6. "Album de Notre-Dame-de-Lourdes" (z.p./z.j. [ca. 1896]). Hiervan moeten er talloze zijn gemaakt en verkocht, desondanks is een vergelijkbaar exemplaar op internet niet te vinden. Eén van de afbeeldingen draagt het jaartal 1895 (blz. 21). De uitgave telt 36 bladzijden met fotogravures/heliogravures (bijna allemaal gesigneerd A. Karl). Vergelijkbare uitgaven, van na ca. 1900 zijn voorzien van foto's. Mijn exemplaar is in een luxe bandje gezet met goudopdruk.


7. A.G. van den Berg, J. Jorna, J.B.W.M. Möller (samenstelling): "Over het doopsel in tijd van nood en over eenige plichten van gehuwden" ('s-Gravenhage, 1938). 'Niet in den handel' en het is voor 'niet-volwassenen ongeschikt'. Ik bezat hiervan al een vroegere druk uit 1932 (zie mijn aanwinstenoverzicht van augustus 2019 (nr. 11) en schreef er over in mijn blog: "Over het dopen van monsters en met de natte vinger...".


8. W. van den Heuvel (bewerking): "Tweede reeks aflaatgebeden uit de nieuwe pauselijke aflaten-codex van 1938" (Grave, 1941). Voor mijn kleine collectie boekjes over Rooms-Katholieke aflaten. 


9. P. Hase: "Volkscursus in misliturgie" (Rotterdam, 1926). "Wie zonder bijzondere redenen onder de Mis rozenhoedjes etc. bidt of aan particuliere devoties voldoet, verwerpt goud en edelgesteenten, en grijpt naar koper" (8).


10. J. van Heemskerck: "Inleydinghe tot het ontwerp van een Batavische Arcadia" (Deventer, 1982). Facsimile van de eerste druk (waarvan slechts twee exemplaren bekend zijn) uitgegeven door P.E.L. Verkuyl. Ik bezit een fraai in perkament gebonden origineel exemplaar van de vierde druk van Van Heemskerck's "Bataafsche Arcadia" uit 1662/1663. Lees daarover op mijn blog "Knorhanen en kalfskop, de volkspoëzie van Jan de Regt".


11. P.G.J. van Sterkenburg: "Vloeken. Een cultuurbepaalde reactie op woede, irritatie en frustratie" (Den Haag, 1997). De in linnen gebonden versie met stof omslag, gekocht via Marktplaats voor € 12,25 euro (incl. verzendkosten). Voor mijn rijtje bijzondere woordenboeken, maar ook omdat ik ben geïnteresseerd in het onderwerp zoals u hier kunt lezen.


12. H. van de Weg: "Gids voor Amsterdam" (Amsterdam, 1928). Vrij schaars stadsgidsje met papieren omslag ("Nieuwe gids van Amsterdam met vele afbeeldingen") naar een ontwerp van H. Heuff (1875-1945). De (helaas niet meer aanwezige) plattegrond, die er volgens krantenadvertenties inzat vond ik terug in M. Hameleers: "Kaarten van Amsterdam, 1866-2012" (deel II): nr 342 (Hij onderscheidt 13 verschillende edities). Voor mijn collectie stadsgidsjes van Amsterdam waarover ik nog eens wat moet schrijven... Gekocht via Marktplaats voor € 4,10 euro (incl. verzendkosten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten