vrijdag 8 maart 2024

Het jaar geboekt, februari 2024

In de rubriek 'Het jaar geboekt...' geef ik een overzicht van de aanwinsten van de (afgelopen) maand. Behalve de bronnen en 'de cijfers' zal ik mijn aanwinsten hier en daar toelichten en voorzien van (hyper)links. Na afloop van elk jaar geef ik een jaaroverzicht (met een link naar de diverse maandoverzichten).

Februari 2024 de cijfers...

Totaal aantal objecten: 6.

Gekocht: 6.

Totaal uitgegeven: € 327,95 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 6 is gemiddeld: € 54,66 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 2 (3,6).
Via kringloopwinkel: 2 (4,5).
Via boekhandel: 2 (1, 2).

Modern: 4 (1, 2, 4, 5).
Old & rare: 2 (3,6).

Februari 2024: de aanwinsten...

1. L. van Hasselt: "Geld, geloof en goede vrienden. Piet van Eeghen en de metamorfose van Amsterdam 1816-1889" (Amsterdam, 2023). Interessante biografie over deze negentiende eeuwse filantroop wiens naam ik regelmatig tegenkom in mijn boeken over de geschiedenis van Amsterdam. Gekocht bij boekhandel Scheltema voor slechts € 12,50 euro (dankzij een boekenbon van € 15,- euro).


2. L. Kuitert: "Het ene boek in vele delen. De uitgave van literaire series in Nederland 1850-1900" (Amsterdam, 1993). Proefschrift van Lisa Kuitert, thans hoogleraar Boekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In de ramsj bij boekhandel Scheltema voor € 8,95 euro.


3. "Catalogus van artikelen vervaardigd door den arbeid in 's Rijks Strafgestichten" (z.p. [Den Haag], 1907). Curieus overzicht van allerlei producten (meubelen en gebruiksvoorwerpen) die in Nederlandse gevangenissen door gedetineerden zijn vervaardigd en uitsluitend werden geleverd aan Rijksinstellingen. Geïllustreerd met tekeningen in zwart-wit en kleur.
Ik schreef over dit bijzondere item een blog waarin ik ook onthul wie de illustrator was van de bijzonder Art Nouveau boekband. ("Een bijzondere catalogus in een fraaie band"). Gekocht via Boekwinkeltjes (antiquariaat Arcana Cabana) voor € 112,50 euro (incl. verzendkosten).



Bij mijn kringloop vond ik de afgelopen maand twee boeken (4 en 5) waarvoor ik in totaal
€ 4,- euro betaald.

4. R.P. McBrien: "De pausen. Van Petrus tot Johannes Paulus II" (Haarlem, 1998). Een naslagwerk met o.a. 262 levensschetsen van alle pausen.


5. "De geboortepapieren van Nederland" (Amsterdam, 1914). Ingeleid en toegelicht door historici Coos Huijsen en Geerten Waling - die allebei dit boek op 29 maart 2014 signeerden - evenals Martin Berendse (destijds algemeen rijksarchivaris en directeur van het Nationaal Archief).


6. M.M. Kleerkoper & W.P. van Stockum jr.: "De boekhandel te Amsterdam voornamelijk in de 17de eeuw: biographische en geschiedkundige aanteekeningen" ('s-Gravenhage 1914-1916). 
Gebonden in oorspronkelijke kartonnen uitgeversbanden (twee delen in vijf stukken), uit de serie: "Bijdragen tot de Geschiedenis van den Nederlandsche Boekhandel". Ruim een eeuw later nog steeds een vrij kostbaar standaardwerk. Vrijwel in nieuwstaat gekocht via Boekwinkeltjes ('OuweDick zijn boeken') voor een aangename € 190,- euro (incl. verzendkosten). Voor € 80, - euro liet ik er een met zwart moiré linnen bekleedde cassette voor maken bij mijn boekbinder Hans Pieterse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten