vrijdag 3 november 2023

Het jaar geboekt, oktober 2023

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Oktober 2023; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 6.

Gekocht: 6.

Totaal uitgegeven: € 48,90 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 6 is gemiddeld: € 8,15 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 1 (6).
Via kringloopwinkel: 4 (2, 3, 4, 5).
Via (online) antiquariaat: 1 (1).

Modern: 5 (2, 3, 4, 5, 6).
Old & rare: 1 (1).

Oktober 2023: de aanwinsten...

1. "De handel in blanke slavinnen" (Rotterdam, z.j. [ca. 1910]). Vertaald ‘uit het Engelsch naar de National Vigilance Association’s uitgave’. Voor mijn collectie en ter aanvulling op mijn blog: "Blanke slavinnen; een bibliografie". Gekocht voor € 24,- euro (incl. verzendkosten) via Boekwinkeltjes bij het Haagse antiquariaat 'Hortus Conclusus', die mij er met een email op attendeerde!


De volgende vier kringloopvondsten (2, 3, 4, 5) bereikten deze maand mijn bibliotheek voor bij elkaar € 11,25 euro.

2. E. Zuiderent: "Amstelveen zo was het" (Hoevelaken, 2003). Oblong boekje met ansichtkaarten van mijn woonplaats uit de oude doos. Daarvan heb nu een stuk of tien van dergelijke oblong-uitgaven met oude foto's/ansichtkaarten over Amstelveen (Nieuwer-Amstel).


3. R. Meischke: "Amsterdam. Het R.C. Maagdenhuis, het huizenbezit van deze instelling en het St. Elisabeth-gesticht" ('s-Gravenhage, 1980). Uit de serie "De Monumenten van Geschiedenis en Kunst"


4. R. Meischke: "Amsterdam Burgerweeshuis" ('s-Gravenhage, 1975). Uit de serie "De Monumenten van Geschiedenis en Kunst". Samen met nummer 3 de enige twee boeken over gebouwen in Amsterdam die in deze serie verschenen.


5. P.J.J.M. van Wees (red.): "Kudelstaart, geschiedenis van een grensgeval" (Aalsmeer, 1988). Voor mijn verzameling boeken over lokale geschiedenis. Vrij schaars geïllustreerd overzicht verschenen t.g.v. het 750-jarig bestaan van Kudelstaart, dat met Uithoorn en Aalsmeer tot mijn 'Amstelveense achtertuin' behoort.


6. M. Steenhuis (red.): "De nieuwe grachtengordel. De realisatie van het Algemeen Uitbreidingsplan van Amsterdam"(Bussum, 2017). Vooral gekocht omdat hierin ook de ontwikkeling van tuinstad Buitenveldert (een verzamelgebiedaan de orde komt. Gekocht via Boekwinkeltjes € 13,65 euro (incl. verzendkosten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten