vrijdag 5 februari 2021

2020 geboekt. Een jaar in feiten en cijfers


Voor de derde keer presenteer ik u het jaaroverzicht van mijn bibliofiele aanwinsten.
2020 zal in het collectief geheugen verder leven als het jaar van de corona-epidemie en de impact die dat had op alle facetten van het dagelijks leven, bibliofilie en bloggen niet uitgezonderd.
Antiquariaten, kringloopwinkels, boekhandel en boekenmarkten waren regelmatig langdurig dicht tijdens diverse lockdowns. Goed voor de portemonnee, maar daardoor kwamen er minder objecten binnen en gaf ik daaraan minder uit dan in 2019. Overigens compenseerde ik dat ruimschoots met een recordbedrag aan luxe beschermdozen en boekrestauratie. 


Allereerst - en zoals gebruikelijk - het overzicht per maand.
1. Januari: uitgegeven € 244,70 euro voor 13 objecten is € 18,82 euro per object (2 gekregen).
2. Februari: uitgegeven € 133,59 euro voor 10 objecten is € 13,36 euro per object (3 gekregen).
3. Maart: uitgegeven € 180,29 euro voor 8 objecten is € 22,54 euro per object.
4. April: uitgegeven € 62,55 euro voor 7 objecten is € 8,94 euro per object (1 gekregen).
5. Mei: uitgegeven € 54,85 euro voor 5 objecten is € 11,00 euro per object (2 gekregen).
6. Juni: uitgegeven € 265,00 euro voor 5 objecten is € 53,00 euro per object.
7. Juli: uitgegeven € 130,37 euro voor 15 objecten is € 8,69 euro per object (1 gekregen).
8. Augustus: uitgegeven € 81,73 euro voor 8 objecten is € 10,22 euro per object.
9. September: uitgegeven € 204,25 euro voor 14 objecten is € 14,59 euro per object.
10. Oktober: uitgegeven € 198,38 euro voor 13 objecten is € 15,26 euro per object.
11. November: uitgegeven € 666,06 euro voor 9 objecten is € 74,01 euro per object (1 gekregen).
12. December: uitgegeven € 132,25 euro voor 5 objecten is € 26,45 euro per object (2 gekregen).

Totaal uitgegeven: € 2354,02 euro (2019: € 3107,12 euro) aan 112 objecten (2019: 125 objecten) is € 21,09 euro per object (2019: € 24,86 euro). 12 objecten kreeg ik (2019: 10). Duurste maand was november, gevolgd door juni. Mijn duurste aanwinst in 2020 was de 'Batavia' (1588) van Hadrianus Junius (waaraan ik zijn portret toevoegde). Ik schreef er over in: "De geboorte van Laurens Janszoon Coster".


Zoals altijd hield ik ook het aantal nieuwe aanwinsten per bron bij. Waar vond Perkamentus zijn aanwinsten? Het totaallijstje (met tussen haakjes de cijfers van 2019) ziet er als volgt uit:

- Boekwinkeltjes: 24 (18).
- kringloopwinkel: 51 (49).
- drukker/uitgever: 3 (9).
- boekenmarkt: 7 (12).
- (online) antiquariaat: 6 (4).
- Marktplaats: 19 (10).
- Bol.com: 1 (2).
- Burgersdijk & Niermans veiling: 1 (0).

Geen opvallende verschillen. De stijging bij Boekwinkeltjes en Marktplaats alsmede de terugval van aanwinsten via de boekenmarkt zijn goed te verklaren door de corona-maatregelen (lockdown(s). Vervolgens kijken we nog even naar de verdeling in categorieën met wederom tussen haakjes de cijfers van 2019.

- Modern: 66 (69).
- Marge & klein bibliofiel drukwerk: 4 (14).
- Old & rare: 54 (52).


Naast de € 2354,02 die ik het afgelopen jaar aan boeken besteedde gaf ik ook € 883,60 euro uit aan mijn boekbinder/-restaurator Hans Pieterse. Een record! Daarvoor herstelde hij van enkele boeken de omslag/band. Het gaat om aanwinsten van juni 2020 (nr. 1 en 3) en om de band van het boek waarover ik schreef in: "Een onvindbaar boek gevonden" (plakplastic verwijderen, herstellen van de leren rug, nieuwe pastedowns en het beplakken van de platten met - vrijwel onvindbaar - zwart moiré linnen). Tevens werden twee fraaie dozen gemaakt waarover u hier meer kunt lezen. De grootste klus, een grote zwartlinnen overslagdoos voor mijn bijzondere neogotische Pustet missaal was in januari 2021 klaar. Aangezien ik die al grotendeels had betaald in december heb ik het totale bedrag daarvoor (€ 327,- euro, incl. btw) bij de uitgaven van 2020 gerekend.


Een bijzonder blog het afgelopen jaar was "Ten eersten sal hy hebben een fraeye hantplacke", dat niet ging over een boek maar over een bijzonder museaal object dat ik in januari bij toeval aantrof in Antiekcentrum Amsterdam (voorheen 'De Looier') en waarvoor ik het idioot lage bedrag van € 45,- euro betaalde (een uitgave die niet in het desbetreffende maandoverzicht werd opgenomen).


Wat waren de populairste, meest gelezen artikelen het afgelopen jaar? Volgens mijn statistieken zag de top drie er in 2020 als volgt uit:

Ook het afgelopen jaar werden alle artikelen - soms vooraf, maar meestal direct na publicatie - gelezen door 'mijn blogredacteur' Reinder Storm, conservator cartografie, geografie en reizen bij de Bijzondere Collecties van de UvA, thans Allard Pierson. Ik ben hem wederom grote dank verschuldigd voor zijn verbeteringen c.q. 'spijkertjes', opmerkingen en suggesties. Mijn blog werd er beslist veel beter van!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten