maandag 6 juli 2020

Het jaar geboekt, juni 2020

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Juni 2020; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 5.
Gekocht: 5.

Totaal uitgegeven: € 265,- euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 5 is gemiddeld: € 53,- euro per object.

Via kringloopwinkel: 3 (3, 4, 5).
Via boekenmarkt: 1 (2).
Via Marktplaats: 1 (1).

Modern: 1 (5).
Old & rare: 4 (1, 2, 3, 4).

Juni 2020: de aanwinsten...

1. J.A. Unzer: "Geneeskundig Huisboek voor professoren, predikanten, rechtsgeleerden en allen die in het openbaar moeten spreeken; ter bewaaring hunner gezondheid by de waarneeming van derzelver ambtsverrichtingen" (Amsterdam, 1792). Gekocht via Marktplaat voor € 39,- euro (incl. verzendkosten). Zeer schaarse uitgave in een eenvoudig kievitsmarmeren omslag. Het boekje is ontdaan van zijn plakband rugversteviging bij mijn boekrestaurator. Het resultaat is hieronder zichtbaar. Zie ook mijn blog: "Bibliofilie in coronatijd". 


2. D. Willink: "Amsterdamsche Tempe of de Nieuwe Plantagie, Begrepen in twee boeken.
Nevens den Amstelstroom
" (Amsterdam, 1721). Met: "Bloemkrans van christelyke liefde- en zeededichten nevens eenige christelyke gezangen" (Amsterdam, 1723). Twee (eigenlijk drie) uitgaven samengebonden in een perkamenten spitselband. Gekocht op de Spui boekenmarkt bij antiquariaat De Uilenspiegel voor € 200,- euro.


De volgende drie nummer (3, 4 en 5) kocht ik bij mijn kringloopwinkel.

3. [G.W.H. Panchaud]: "Amsterdam bij dag en nacht" (z.p. [Amsterdam], z.j. [1868/1869]). Uiterst zeldzame roman (slechts één ander exemplaar bekend in het stadsarchief Amsterdam) waarover ik meer schrijf in mijn blog: "Een onvindbaar boek gevonden". Gekocht voor slechts € 12,50 euro.


4. Jean de la Ch-L.: "De politie-geheimen van het tweede keizerrijk; of onthullingen van Napoleons drijven, politiek, zijn val en zijn verraad op het Fransche leger gepleegd" (Amsterdam, 1871). Eveneens uiterst zeldzaam boekje (één exemplaar bekend in de collectie van het Allard Pierson, BC/UvA). Gekocht voor € 10,- euro.


5. Koos Hagen & Sofie van Greevenbroek: "Een Amstelveen gevoel" (Amstelveen, 2018). Bundel gedichten van Amstelveens eerste stadsdichter Koos Hagen uitgegeven in een oplage van 500 exemplaren t.g.v. de '619e geboortedag van Amstelveen'. Voor mijn collectie boeken over Nieuwer-Amstel/Amstelveen. Gekocht voor € 3,50 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten