maandag 2 maart 2020

Het jaar geboekt, februari 2020

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Februari 2020; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 13.
Gekocht: 10.
Gekregen: 3.

Totaal uitgegeven: € 133,59 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 10 is gemiddeld: € 13,36 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 2 (1, 13).
Via kringloopwinkel: 5 (2, 8, 9, 10, 11).
Via boekenmarkt: 1 (3).
Via Marktplaats: 2 (7, 12).

Modern: 7 (2, 5, 6, 9, 10, 11, 13).
Old & rare: 6 (1, 3, 4, 7, 8, 12).

Februari 2020: de aanwinsten...

1. A. de Raadt: "Ervaringen van een Jong Colporteur" (Den Haag, z.j. [1903]). Derde druk van een uiterst schaarse brochure voor mijn collectie over (bijbel)colporteurs en straatpredikers waarover ik te zijner tijd nog een blog zal schrijven. Gekocht via Boekwinkeltjes voor € 13,64 (incl. verzendkosten).


2. H. de Kruif: "Dagboek van broeder Wouter Jacobsz. 1572-1579" (Soesterberg, 2008). Ooggetuigenverslag van het beleg van Amsterdam 1572-1578 en de nasleep 1578-1579. Gekocht in mijn lokale kringloop voor maar € 2,25 euro. Mooie aanvulling op mijn collectie boeken over Amsterdam.



3. A. Tijhuis, P.A.L. Oppenheimer en M.C. Brands: "Prof. Dr. Jan Romein Bibliografie" (Groningen, 1963). Ik heb hier - als oud geschiedenisstudent - het nodige in de kast staan van historicus Jan Romein (1893-1962), maar had nog niet dit boekje. Voor de voorzijde werd gebruik gemaakt van een foto genomen door zijn dochter Annelies Romein (1925-2007), die een bekend (portret)fotografe was. Wat mijn aanwinst bijzonder maakt is dat hierbij een originele afdruk zit van de gebruikte foto met op de achterkant een stempeltje 'Copyright Annelies Romein' en haar adresgegevens ('Viktorieplein 21a.). Gekocht op de Spui boekenmarkt bij Henk Molenaar voor bij elkaar € 25,- euro.



4. "Stratenboekje voor de Amsterdamse Politie' (z.p. [Amsterdam], z.j. [1954]). "Het in uniform straatdienst doend personeel moet dit boekje bij zich dragen". Straatnamengidsje in pocketformaat met acht kleine plattegronden (en twee losse bijlagen I en II). Gekregen samen met nr. 5.



5. "Amsterdam Carillonstad" (z.p. [Amsterdam]. z.j. [1954]). Brochure met programmaboekje zomerbespeling 1963 van de Amsterdamse Carilloncommissie.



6. R. Roegholt: "Amsterdam in de jaren '50. Fragmenten uit een samenleving" (Rijswijk, 1985). Fotoboek met sfeerplaatjes uit het decennium voor mijn geboorte. Gesigneerd door de auteur: 'Voor Enny, met heel veel liefde. Je Rik' ('Enny' was Magdalena Geertruida 'Lenny' Paauw (1900-1996) de vrouw van Dick Binnendijk (1902-1984). Een winkeldochter van de Boekensneuper, geschonken aan mij.



7. [J. de Jong]: "De Amstel, de Drecht en de Aar voor grootere schepen bevaarbaar gemaakt" (Amsterdam, 1825). Incomplete uitgave met de fraaie ingekleurde kaart ("Algemeene kaart van den stroom den Amstel met de Drecht en de Aar zoals dezelve in de jaren 1824 en 1825, voor Grootere Schepen zijn bevaarbaar gemaakt. Gegraveerd naar eene Kaart van L. van Heusden")...

Ik koop geen incomplete uitgaven maar het ging me in dit geval om die kaart. Die ontbrak namelijk in mijn exemplaar van deze brochure die ik enkele jaren geleden kocht.
Destijds liet ik er een kleurenkopie van maken bij Bijzondere Collectie (UvA), maar nu is mijn oorspronkelijke uitgave dus weer compleet! Gekocht via Marktplaats voor € 40,- euro (incl. verzendkosten).


Mijn tweede kringloopstrooptocht deze maand leverde maar liefst vier aanwinsten op (8, 9, 10 en 11) voor in totaal € 16,75 euro. Duurste item was nummer 8 voor tien euro).

8. P.J. Frederiks: "De ontwikkeling van het rijwiel" ('s-Gravenhage, 1932). De auteur was conservator van het archief van de A.N.W.B. Toeristenbond voor Nederland. Zeldzame uitgave met tal van wetenswaardigheden over de geschiedenis van de fiets. 


9. G. van Dijk: "Van 'Der Beghinenlande tot Begijnhof. De geschiedenis van het Begijnhof van 1307 tot heden" (Amsterdam, 2004). Bijna gekocht toen ik bezig was met mijn artikel: "De presentexemplaren van het 'mirakelboekje'", en met de auteur in de winkel van het Amsterdamse Begijnhof sprak over mijn onderzoek.


10. A.C. Schuytvlot: "Catalogus van werken van en over Vondel gedrukt vóór 1801 en aanwezig in de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam" (Nieuwkoop, 1987). De catalogus van Vondelkenner Bram Schuytvlot (1924-2005) kostte destijds een forse vijfenzeventig gulden en werd uitgegeven bij antiquaar en Vondelliefhebber Bob de Graaf (bij wiens weduwe ik in 2011 Vondel's 'Gysbreght' kocht). Het boek werd goedgunstig besproken zoals u hier (geheel onderaan) kunt lezen. In dit exemplaar zit als extraatje een dun boekje in grijsblauwe omslag met een uiltje op de voorzijde. De titel is: "Twaalf november is de dag" (Groningen - Amsterdam, 1987). Het bevat de tekst van de rede uitgesproken bij de boekpresentatie en overhandiging van enkele presentexemplaren.


11. R.L. Collison: "Book Collecting. An introduction to Modern Methods of Literary and Bibliographical Detection" (London, 1957). Het komt niet vaak voor dat ik boekjes over mijn hobby vind in de kast 'hobby' in mijn kringloop en voor maar twee euro mocht deze dus ook mee!


12. "Een week in het Kinder-Ziekenhuis: ter herinnering aan onze zalen, voor vertrekkende patientjes" (Amsterdam, 1887). Zeer zeldzame uitgave (alleen Bijzondere Collecties (UvA) beschikt over een exemplaar). Waarschijnlijk de oudste brochure speciaal geschreven voor kinderen/patiëntjes van een kinderziekenhuis, in dit geval het Amsterdamse (later Emma) Kinderziekenhuis in de Sarphatistraat. Gekocht via Marktplaats voor € 15,50 euro (incl. verzendkosten).


13. G. Groeneveld: "Hitlers jongste hoop. Nazipropaganda voor de jeugd" (Nijmegen, 2019). Gekocht via Boekwinkeltjes voor € 20,45 euro (incl. verzendkosten). Net als Groeneveld's eerdere boek "Zwaard van de geest. Het bruine boek in Nederland 1921-1945" (Nijmegen, 2009) een rijk geïllustreerde, ware 'fundgrube' voor de (jeugd)uitgaven die er destijds verschenen en waarvan ik er verschillende bezit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten