maandag 6 september 2021

Het jaar geboekt, augustus 2021

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Augustus 2021; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 10.

Gekocht: 7.
Gekregen: 3.

Totaal uitgegeven: € 129,60 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 7 is gemiddeld: € 18,51 euro per object.

Via kringloopwinkel: 4 (6, 7, 8, 9).
Via Marktplaats: 1 (3).
Via (online) antiquariaat: 1 (1).
Via Bol.com: 1 (2).

Modern: 7 (2, 3, 6, 7, 8, 9, 10).
Marge & klein bibliofiel drukwerk: 2 (4, 5).
Old & rare: 1 (1).

Augustus 2021: de aanwinsten...

1. B. Canter: "Rakketten" (Amsterdam, 1911). In juni kocht ik bij antiquariaat 't Wasdom "Kalverstraat" (Amsterdam, 1906) van Bernard Canter. Ik las het in één ruk uit. Ik wist toen al wat mijn volgende aankoop bij 't Wasdom zou worden nl. het zeer zeldzame "Rakketten" van dezelfde schrijver!
Ook deze bundeling van (25) stukjes geschreven door Canter (die soms eerder werden gepubliceerd in verschillende bladen) komt uit de collectie van Igor Cornelissen. De illustratie op het voorplat is (wederom) van Willem Pothast (1877-1916)Gekocht voor € 79,95 (incl. verzendkosten).


In november 2020 (zie mijn aanwinstenlijstje) kocht ik het tweede deel van de tiendelige serie "Geschiedenis van de Nederlandse literatuur", die tussen 2006 en 2017 verscheen (NB. Het tiende deel; "Ongeziene blikken" zijn nabeschouwingen over de werkwijze en totstandkoming).
Ik maak er een sport van om de (gebonden) serie via allerlei kanalen zo goedkoop mogelijk aan te schaffen. De eerste twee delen hebben mij bij elkaar slechts € 30,- euro gekost (beide waren kringloopvondsten). Ditmaal liep ik voor weinig tegen het derde en vierde deel aan. 


2. H. Pleij: "Het gevleugelde woord. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1400-1560". Deel 3 van deze fraai uitgegeven literatuurgeschiedenis heb ik gekocht via Bol.com voor € 17,50 euro (incl. verzendkosten). 

3. K. Porteman & M.B. Smits-Veldt: "Een nieuw vaderland voor de muzen. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1560-1700". Dit vierde deel kocht ik via Marktplaats voor € 22,15 euro (incl. verzendkosten). Nog 'maar' zes delen te gaan...

Wederom ontving ik twee deeltjes uit de serie boekjes met Amsterdamse jeugdverhalen en kleurenillustraties van Johan Breuker, uitgegeven door boekenvriend Jos Swiers (De Althea Pers).
Van deze fraai vormgegeven bibliofiele uitgaven bestaan (van elk deel) 100 genummerde exemplaren. Ik ontving 'HC' exemplaren (NB. nr. 7 is ongenummerd).


4. J. Breuker: "Hemels" ('s-Gravenhage, 2021). Nummer 7 van: "Dwars door West". 
5. J. Breuker: "Gelding" ('s-Gravenhage, 2021). Nummer 8 van: "Dwars door West".

Uit mijn kringloop nam ik ditmaal vier boeken mee (nr. 67, 8 en 9) voor totaal € 10,00 euro.

6. J. van Geldorp en R. Ekkart: "Voor Plakboek en Poëziealbum" (Zutphen, 1988). Eén van de weinige uitgaven die de geschiedenis en de producenten van dit klein efemeer drukwerk behandelt. De vroegst dateerbare 'poesieplaatjes' zijn van rond 1860.


7. L. van Driel: "Een leven in woorden. J.H. van Dale, schoolmeester - archivaris - taalkundige" (Zutphen, 2003). Biografie - in cassette - van de samensteller van Nederlands meest bekende woordenboek, 'de Dikke Van Dale'!


8. K.B.C. Weerkamp & G. Scholten (red.): "Interlokale gids ten dienste van Justitie-Politie en Bescherming Bevolking" (z.p. [Zutphen?], 1965). Elfde (en laatste?) uitgave van deze antiquarisch onvindbare, curieuze gids die voor het eerst verscheen in 1954. Op de voorzijde reclame voor de gatsometer-camera (uitvinder Maus Gatsonides, de geestelijke vader van de gehate flitspaal!).


9. S. Glasbergen: "Goeie Mie. Biografie van een seriemoordenares" (Leiden, 2019). Wie kent de grootste gifmengster aller tijden, Maria Swanenburg, alias 'Goeie Mie' nie...?


10. J. Bos e.a. (red.): "Oude boeken (Old Books) Nieuwe podia (New Platforms). Liber amicorum voor/for Marieke van Delft" (Tielt, 2021). Uitgave in een beperkte oplage uitsluitend via de Koninklijke Bibliotheek verkrijgbaar. Gekregen via mijn 'blogredacteur' Reinder Storm van Marieke van Delft. Een verzameling van vijftig korte maar zeer interessante (vlot leesbare) bijdragen van uiteenlopende aard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten