vrijdag 3 mei 2019

Het jaar geboekt, april 2019

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

April 2019; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 7.
Gekocht: 6.
Gekregen: 1.

Totaal uitgegeven: € 72,23 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 6 is gemiddeld: € 12,04 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 1 (7).
Via kringloopwinkel: 2 (2, 3).
Via Marktplaats: 2 (1, 6).
Via Bol.com: 1 (5).

Modern: 5 (2, 3, 4, 5, 7).
Old & rare: 2 (1, 6).

April 2019: de aanwinsten...

1. "Formulier, zoals het by het Trouwen op het Huis der Gemeente te Amsteldam, sedert de heuchlyke Revolutie van den 19 January 1795, in gebruik is". (Amsterdam, 1795). Folio, eenzijdig bedrukt. gekocht via Marktplaats voor € 9,24 euro (incl. verzendkosten).
Meer hierover in mijn blog: "Het huwelijksformulier van Mulisch uit 1795".


Mijn maandelijkse kringloopvondsten (2 en 3) voor een totaalbedrag van € 3,25 euro!

2. L. Riefenstahl: "A Memoir" (New York, 1993). Biografie van deze bekende Duitse cineaste. Voor mijn nachtkaststapeltje.


3. B. Gerlagh e.a.: "Amstelveen in prent" (Amsterdam, 2015). Historisch cahier nr. 10.
Een uitgave van de Vereniging Historisch Amstelveen waarvan ik één van de oprichters ben. Mijn bibliotheek bevat veel oud en nieuw drukwerk omtrent mijn woonplaats en omgeving. Tal van prenten in deze uitgave bezit ik dan ook zelf (en gelukkig niet zo lelijk ingekleurd als sommigen in deze uitgave).


4. M. Keblusek: "Het huis van de broers" (Leiden, 2018). Bij antiquariaat Klikspaan verschijnt elk jaar een nieuwjaarsuitgave in een beperkte oplage (275 exemplaren) gedrukt voor vrienden en relaties. Ook Perkamentus ontving weer een exemplaar (nummer 172).


5. B. Jongschaap: "Martinus Nijhoff N.V. 1853-2002. Opkomst, bloei en ondergang van een boekenimperium" (Nijmegen, 2019). Direct bij de uitgever besteld voor € 29,50 euro (incl. verzendkosten). Fraaie uitgave voor weinig geld over dit befaamde internationale antiquariaat; vlot geschreven en bij tijd en wijle anekdotisch verslag van een verdwenen boekengigant.


6. F. Mot: "Mein leib, meine ware. Lebensbeichte eines Mädchens von der Strasse" (Amsterdam, z.j.[1934]). 'Privatdruck'; uitgave van het 'Sekreta-Archiv. Sexualkundlicher Document, Amsterdam', met een inleiding van Prof. dr. Th. van Lingen, voorzitter van de liga ter bestrijding van vrouwenhandel (auteur, uitgever, archief, liga en inleider onvindbaar!). Eenmalige machinaal genummerde uitgave (dit is nummer 580 van 750 exemplaren).
Er bestaan verschillende (her)drukken van deze uitgave. Vermoedelijk is dit een herdruk uit 1934 of 1960; de eerste druk (ca. 1920) was waarschijnlijk in linnen gebonden. Mystificatie voor mijn collectie erotica en 'blanke slavinnen'. Levensverhaal van het meisje Fina Mot en andere prostituées in de Elzas, rond de Eerste Wereldoorlog. Gevonden op Marktplaats voor € 18,90 euro (incl. verzendkosten).


7. J. Meijer: "Het verdwenen ghetto. Wandelingen door de Amsterdamse Jodenbuurt" (Amsterdam, 1948). Gekocht bij Boekwinkeltjes voor € 11,34 euro (incl. verzendkosten).
Ik zocht van deze uitgave al heel lang een exemplaar met de iconische stofomslag. In de geschiedenis van Amsterdam heeft de vrijwel geheel verdwenen Amsterdamse Jodenbuurt mij altijd bijzonder geïnteresseerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten