donderdag 9 april 2009

Behalve die ene...


Een klein jaar geleden op een boekenmarktje in Bergen (Noord-Holland). Redelijk weer maar toch af en toe wat spetters en dus zeiltjes, plastic en paraplu's. Schuifelen maar. Kraampje in, kraampje uit. Een boekenmarkt (groot of klein) ga ik altijd een paar keer over.
Ik begin met een rondje snel 'scannen' d.w.z. welke kraampjes vallen direct af en welke moet ik zo meteen aan een inspectie onderwerpen. De afvallers zijn voor mij o.m. de kraampjes met moderne pockets, strips etc.
Bij de tweede ronde bezoek ik de interessante kraampjes,soms met vitrinekastjes,waarin het oude, zeldzame of kostbare werk staat te pronken. De derde ronde tot slot (en als er tijd over is) is de snuffelcategorie; de kraampjes met ongesorteerd goed, waartussen mogelijk interessant materiaal schuilt.

Eén van die ongesorteerde kraampjes trok mijn aandacht. Er lagen verspreid wat boekjes over en uit de Tweede Wereldoorlog voor € 1,- euro per stuk en daartussen de tweede (geïllustreerde) druk van "Ook Gij behoort bij ons. Nederlanders bij het NSKK"
(Nationaalsozialistisch Kraftfahrkorps) geschreven door Alex Dekker (2007). Het was zelfs één van de 50 door hem gesigneerde exemplaren (nr. 28).
Een gesigneerd exemplaar probeerde ik al een tijdje te krijgen.
Ik bladerde wat door het boekje en trof voorin een papiertje aan met de cryptische mededeling "Pas op. Dit is die ene...!"

Aan één van de twee mannen die achter het kraampje stonden vroeg ik langs mijn neus weg wat het boekje moest kosten ("ook 1,- euro?", probeerde ik nog, tegen beter weten in...).
De man keek me aan, zei niets maar wees met zijn grote duim naar het achterzeil van de kraam waarop een groot vel papier hing, dat ik toen pas zag. Met grote letters stond daar: 'Alle boeken één euro, behalve die ene...'
"En dat'', zei hij, en hij wees naar het boek in mijn handen, "is die ene. Kost je 28,- euro!"
Lachen..... "Zitten in al je boeken soms dergelijke blaadjes?", vroeg ik nog.
De andere verkoper was er bij komen staan en zei: "Het is mijn laatste gesigneerde exemplaar. Ik ben Alex Dekker".

4 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend verhaal, Perkamentus!

    Maar je hebt het boek dus wel gekocht begrijp ik - hoe zou je het ook kunnen laten liggen in dit geval?

    groet en succes met je blog,

    sneuper

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Sneuper. Inderdaad en uiteraard het boek gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verhaal. Zulk een dingen wil ik ook meemaken als ik boekendozen en kisten uitrommel in de hoop op die ene schat. Maar tot nog toe heb ik nog maar één echte vondst gedaan, waar mogelijk een verhaal aan vastzit. Echter geen aankoopverhaal. Fijn voor jou!

    Groeten, Oud-Herk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar ook zonder dit soort verhalen ('de krentjes in de pap') heb jij toch nog een hoop te vertellen op je lezenswaardige blog. Ben overigens wel nieuwsgierig geworden naar je vondst en bijbehorende verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen