maandag 4 maart 2019

Het jaar geboekt, februari 2019

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

Februari 2019; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 17 (nr. 16 bevat 2 objecten).
Gekocht: 17.

Totaal uitgegeven: € 123,80 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 17 is gemiddeld: € 7,28 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 4 (11, 12, 14, 16.a, 16.b).
Via kringloopwinkel: 8 (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).
Via boekhandel: 1 (1).
Via (online) antiquariaat: 1 (14).
Via Marktplaats: 2 (10, 15).
Via Tweedehands: 1 (13).

Modern: 8 (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).
Marge & klein bibliofiel drukwerk: 1 (1).
Old & rare: 8 (10, 11, 12, 13, 14, 15, 16.a, 16.b).

Februari 2019: de aanwinsten...


1. Uzanne, O.: "Bibliofiele verhalen. Gekozen, vertaald en toegelicht door Frans Willem Verbaas. Met pentekeningen van Stijn Felix" (Kalmthout, 2018). Bibliofiele uitgave van de Carbolineum Pers (waarvan ik wel meer fraaie boekjes heb). Gebonden in harde kaft in kartonnen schuifdoos, 21,5 x 15,3 cm.
Dit is een van de vijftig genummerde exemplaren (nr. 41). Gekocht op Oudejaarsavond 2018 en pas begin februari 2019 voor € 45,- euro afgehaald bij boekhandel Minotaurus in Amsterdam.
Het is de eerste Nederlandse vertaling van vier verhalen van de Franse bibliofiel  Octave Uzanne (1851-1931), die verschillende stukken over de passie voor boeken heeft geschreven.

Elke maand duik ik een paar keer mijn lokale kringloopwinkel binnen om te kijken of ik voor een paar euro nog wat leuke boekjes kan scoren. Voortaan geef ik ze gebundeld per maand weer. Deze maand spendeerde ik in totaal € 11,00 euro en kreeg daarvoor de volgende acht boekjes (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9).

2. A. Joustra: "Homo-erotisch woordenboek" (Amsterdam, 1988). In 2015 schreef ik al over de "Woordenboeken uit mijn kringloop". Deze had ik nog niet en is een welkome aanvulling daarop!


3. J.M. Baart e.a.: "De Hollandse stad in de dertiende eeuw" (Muiderberg, 1988). Studiebundel met negen interessante bijdragen van bekende historici (waaronder de Amsterdamse stadsarcheoloog Jan Baart) over het ontstaan en de eerste 'levensjaren' van de Hollandse (en Zeeuwse) steden.

4. T. Brouwer: "Grenspalen in Nederland" (Zutphen, 1978). Leuk landelijk overzicht van dergelijke markeringen waarvan er enkele in mijn woongemeente staan. Uiteraard de meest bekende twee zijn de Amsterdamse banpalen aan de Amstelveense weg en Amsteldijk. Ook ontbreken er palen zoals de gemeentegrenspaal (tussen Amsterdam en Nieuwer-Amstel c.q. Amstelveen) ter hoogte van café restaurant 'Klein Kalfje' aan de Amstel, de landscheidingspaal (waterschapspaal), nabij het kruispunt Randweg Oost, Bovenkerkerweg en Hollandse dijk, en de inmiddels spoorloos verdwenen 'roopaal' aan de Amsteldijk bij de grens met Uithoorn.


5. M. Bossenbroek & J.H. Kompagnie: "Het mysterie van de verdwenen bordelen. Prostitutie in Nederland in de negentiende eeuw" (Amsterdam, 1998). Interessante studie voor mijn kleine deelverzameling prostitutie en erotica. Uiteraard staat ook hierin (blz. 216) een afbeelding van de befaamde ansichtkaart van het Amsterdamse luxe bordeel Maison Weinthal uit 1902, waarover ik schreef in "Ansichtkaarten & boeken".

6. A. Pauw van Wieldrecht: "Het dialect van de adel" (Amsterdam, 1992). Kleine bijzondere pocketuitgave voor mijn plankje woordenboeken. Op Boekwinkeltjes niet aangetroffen! Op Bol.com slechts 1 x gevonden (met vouw in voorplat) voor bijna € 40,- euro!

7. A. Hoogeboom e.a.: "De wereld van Christiaan Andriessen. Amsterdamse dagboektekeningen 1805-1808" (Amsterdam, 2008). Een prima aanvulling op dat andere boek van I. van Eeghen: "'In mijn journaal gezet'. Amsterdam 1805-1808. Het getekende dagboek van Christiaan Andriessen" (Alphen aan den Rijn, 1983) dat ik al had.

8. A. Beekman (OSB van Egmond): "Verschijningen van Maria in West-Europa 1491-1953" (Heiloo, 1959). Met een 'lijst van verschijningen van Maria uit de jaren 1931-1950', waarvan er maar twee door de diocesane bisschop als echt werden erkend, die van Beauraing (België) in 1932 en die van Banneux (België) in 1933.


9. E. Verkerke en F. Lammers: "Amsterdam Mirakelstad. Van Heilige Stede en stille omgang" (Heemstede, 1959). Uitgave in opdracht van het Gezelschap van de Stille Omgang die prima past bij mijn aanschaf vorige maand van aanwinst nr. 13!


10. J. de Heer: "De Swastica of het Buddhakruis een Heidensch merkteeken" (Rotterdam, z.j. [1920]). Via Marktplaats voor € 12,11 euro (incl. verzendkosten). De Heer is hiermee de eerste die over het hakenkruis als Duits politiek antisemitisch symbool schreef. Voor mijn collectie brochures 'Tweede Wereldoorlog'. Meer hierover en de volgende brochure (11) in: "Het teken van het Beest".


11. "Eeuwig levende teekens" (De Haag, 1941). Brochure bij de gelijknamige tentoonstelling in oktober 1941 in het Haagse gemeentehuis. Inclusief de (vaak missende) bijbehorende losse tentoonstellingsplattegrond. Gekocht via Boekwinkeltjes bij antiquariaat Kameleon in Deventer voor € 13,49 euro (incl. verzendkosten).

Ik verzamel al geruime tijd publicaties van en over de (Amsterdamse) Middernachtzending en zal daar nog eens een blog aan wagen. Thema en uitgaven hangen nauw samen met het prostitutievraagstuk rond 1900 en de handel in blanke slavinnen. De auteur van de volgende twee schaarse publicaties (10 en 11) vertaalde ook nr. 19 uit de bibliografie die ik van de diverse uitgaven met als thema 'blanke slavinnen' maakte. Beide boekjes zijn zogenaamde 'tendensromans', die het werk van de Middernachtzending voor het voetlicht brengen.


12. W.A. Vroegop: "Den strik ontkomen. Een verhaal uit den arbeid der Middernachtzending" (Zwolle, z.j. [1924]). Derde (verbeterde/vermeerderde) druk van deze tendensroman over het werk van de Middernachtzending. "De schrijver kan verzekeren dat zijn verhaal op waarheid gegrond is en dat soortgelijke geschiedenissen dagelijks voorvallen. We achten daarom dat dit verhaal, wars van alle pikanterie of realistisch geschrijf, tot grooten zegen voor jonge meisjes strekken kan, die het drukke stadsgewoel verkiezen boven het dorpsche stilleven en voor ouders, die wel terdege mogen toezien aan wie zij hun kind toevertrouwen en welken omgang het in den vreemde heeft". Via Boekwinkeltjes voor € 10,30 euro (incl. verzendkosten).


13. W.A. Vroegop: "Weggedreven. Schets uit den arbeid der Middernachtzending" (Nijverdal, 1916). Via Tweedehands.nl voor € 7,15 euro (incl. verzendkosten).

Een andere deelverzameling in mijn bibliotheek die af en toe wordt aangevuld betreft de Amsterdamse stadsreiniging, riolering, vuilnis en vuilverwerking. Het gebeurd maar zelden dat ik de kans krijg om vier bijzondere objecten tegelijkertijd (14, 15 en 16.a. en b) voor enkele euro's te bemachtigen. Meer hierover in: "Vuilnis, vuilverwerking en verzamelen".

14. Ned. Ver. van Reinigingsdirecteuren: "Het vuilverwijderingsvraagstuk" (Amsterdam, z.j. [1944]). Een zeer fraai geïllustreerd boek over de vuilverwerking. Via Antiqbook bij antiquariaat Terra Icognita voor € 19,75 euro (incl. verzendkosten). Zeldzame uitgave.


15. "Vuilnis van een grote stad". Instructieboekje no. 23, Nederlandse Onderwijs Film (z.p., october 1946). Bijzondere uitgave 'voor de 4e klas en hogere leerjaren' die behoort bij een geluidloze zwart-wit film die toont hoe Den Haag zijn vuilnis verwijdert en transporteert naar de vuilverbranding (VAM in Wijster/Drenthe). Via Marktplaats voor € 4,75 euro (incl. verzendkosten).


16.a. "Stadsreiniging Amsterdam" (z.j.). Instructiekaart bij de vuilnisemmer (nr, 97341) ca. 1935.

b. "Stadsreiniging, sectie 5 Emmastr. t/o van Breestr. - Tel 25740 Amsterdam" (z.j.). Instructiekaart bij de vuilnisemmer (met potlood ingevuld nr, 84427, Stadionweg 204/II) ca. 1955.

Dergelijke instructiekaarten werden geleverd bij de gemeentelijke vuilnisemmer. Oplage enorm, maar zeer zelden bewaard! Via Boekwinkeltjes samen voor € 10,25 euro (incl. verzendkosten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten