zaterdag 2 mei 2020

Het jaar geboekt, april 2020

In de rubriek 'Het jaar geboekt' (zie tabblad bovenaan) houd ik bij wat ik gedurende het lopende jaar per maand bij elkaar verzamel. Na afloop van de maand verplaats ik de lijst met aanwinsten naar de startpagina c.q. homepage en geef ik 'de cijfers'. In de rubriek blijven de voorgaande maand(en) als hyperlink aanwezig. Raadpleeg dus regelmatig de nieuwe rubriek om te zien of er aanwinsten zijn bijgekomen (of wacht op het maandoverzicht).

April 2020; de cijfers...

Totaal aantal objecten: 8.
Gekocht: 7.
Gekregen: 1.

Totaal uitgegeven: € 62,55 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 7 is gemiddeld: € 8,94 euro per object.

Via Boekwinkeltjes: 1 (1).
Via kringloopwinkel: 3 (6, 7, 8).
Via Marktplaats: 3 (2, 4, 5).

Modern: 5 (3, 5, 6, 7, 8).
Old & rare: 3 (1, 2, 4).

April 2020: de aanwinsten...

1. Anoniem: "Berigt wegens de Rymkronyk van Melis Stoke, met Historie-Oudheid- en Taalkundige Aanmerkingen, door B. Huydecoper" (Amsterdam, 1773). Gekocht via Boekwinkeltjes bij antiquariaat Boek en Glas voor € 16,- euro (incl. verzendkosten). Apart uitgegeven overdruk (in een omslag van kievitsmarmer) uit: "Hedendaagsche Vaderlandsche Letter-oefeningen..." (Z.p. [Leiden?], z.j. [1773], tweede deel eerste stuk, blz. 14 t/m 30). Deze recensie wordt ook wel toegeschreven aan de Amsterdamse stadshistoricus Jan Wagenaar zoals ik hier schreef.


2. E. Laurillard: "Vlechtwerk uit verscheiden kleuren. Twintig voordrachten" (Amsterdam, 1880). Gekocht via Marktplaats voor € 11,55 euro (incl. verzendkosten). Van dominee en veelschrijver Eliza Laurillard (1830-1908) had ik al een paar boekjes staan waaronder natuurlijk deze. Vooral zijn historische en letterkundige adversaria zijn nog steeds interessant en erg leuk om te lezen. Zijn eigen bibliotheek beschreef hij in dit 'Vlechtwerk' in het hoofdstuk: "bij mijn boekenkast".


3. A. Serné: "De Firma A. Serné & Zoon in arendsvlucht" (z.p. [Amsterdam], 1995). Oplage 150 exemplaren. Toegevoegd 3 losse foto’s van het voormalig pand van deze firma aan de Groenburgwal. Gekregen van boekenvriend Jos Swiers van De Althaea Pers. Opkomst en ondergang van dit aan de Amsterdamse Groenburgwal (56) gevestigde verhuurbedrijf van historische (toneel)kostuums.


4. "Confrérie pour obtenir une bonne mort sous la protection de sainte Ursule et ses compagnes" (Saint-Trond, 1854). Gekocht via Marktplaats voor € 6,- (incl. verzendkosten). 'Mooi sterven', wie wil dat nou niet?


5. J. Buisman: "Duizend jaar weer, wind en water in de Lage Landen" (Franeker, 2019). Deel VII (1800-1825). Deel I t/m V kocht ik in 2011 voor € 100,- euro. Deel VI vond ik op de Amsterdamse Spui boekenmarkt voor € 25,- euro en dit laatst verschenen deel (VII) vond ik op Boekwinkeltjes voor € 24,50 euro (incl. verzendkosten). Tot nog toe heb ik alle delen snel antiquarisch kunnen bemachtigen...


Een rondje door mijn kringloop leverde drie boeken op (6, 7, 8) die ik bij elkaar voor € 4,50 euro kocht.

6. J.W. de Vries, R. Willemyns, P. Burger: "Het verhaal van een taal. Negen eeuwen Nederlands" (Amsterdam, 1994). Het was (en is) vooral de historische kant van mijn bijvakstudie Nederlands die mij boeide (en nog steeds boeit).


7. T. Graas (red): "Lood om oud ijzer. Koper, tin en ijzer in Nederlandse kerken" (Soesterberg, 1998). Over religieuze/kerkelijke antiquiteiten; uit de aanschaf (en het bezit) van dergelijke boeken blijkt de antiquarius in mij!


8. S. Groeneveld: "Hooft als historieschrijver. Twee studies" (Weesp, 1981). Mede gekocht omdat ik Hooft's meest bekende historische werk bezit met ingekleurd portret.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten