vrijdag 7 juni 2024

Het jaar geboekt, mei 2024

In de rubriek 'Het jaar geboekt...' geef ik een overzicht van de aanwinsten van de (afgelopen) maand. Behalve de bronnen en 'de cijfers' zal ik mijn aanwinsten hier en daar toelichten en voorzien van (hyper)links. Na afloop van elk jaar geef ik een jaaroverzicht (met een link naar de diverse maandoverzichten).

Mei 2024 de cijfers...

Totaal aantal objecten: 13.

Gekocht: 11.
Gekregen: 2.

Totaal uitgegeven: € 288,55 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 11 is gemiddeld: € 26,23 euro per object.

Via kringloopwinkel: 4 (5, 6, 7, 8).
Via Marktplaats: 4 (1, 2, 3, 4).
Via boekenmarkt: 3 (11, 12, 13).

Modern: 6 (5, 6, 7, 8, 9, 10).
Old & rare: 7 (1, 2, 3, 4, 11, 12, 13).

Mei 2024: de aanwinsten...

Marktplaats leverde ditmaal vier aanwinsten op (12, 3 en 4).

1. Em. Boulanger: "Handboek voor gehuwden" (Amsterdam, z.j. [1920]). Antiquarisch schaarse uitgave met twee (anatomische) uitklapplaten van de mannelijke en vrouwelijke geslachtsdelen (en geboorte). Oorspronkelijk uitgegeven door C. Daniëls werd het fondsrestant - gezien het rode etiketje op het voorplat (onderaan) - later verspreid door de Gebr. Graauw in Amsterdam. Gekocht via Marktplaats voor € 23,50 euro.


2. "Missae pro defunctis cum ordinario et canone ut in ipsis servatur ad commodiorem ecclesiarum usum ex missali romano desumptae..." (Ratisbonae [Regensburg], MDCCCLXVI [1866]). Hieruit werd verwijderd: "Praefationis in festis et missis votivis S. Joseph, sponsi B.V.D." en toegevoegd: "Tres Missae in commemoratione omnium fidelium defunctorum" (Ratisbonae [Regensburg], 1915). Als losse bijlage zit hierin: "Appendix ad missas pro defunctis". Groot boek (35 cm. hoog x 24 cm. breed, 40 blz.), gebonden in een zwart fluwelen band met ornamentale hoekversiering en centraal kruis. Geïllustreerd met een grote zwart/witte titelgravure van Jezus aan het kruis (door: Moralt (del) en W. Brennhaeuser sc.(sculp.)). Ik kocht al eens eerder een fraai neogotisch missaal van uitgever Pustet in Regensburg waarover ik schreef in: "De neogotische pronkmissalen van Pustet". Gekocht via Marktplaats (uit de kringloop van Wageningen) voor € 36,35 euro.


Na lange tijd vond ik twee nog ontbrekende deeltjes uit de serie "Curiositeiten van allerlei aard", waarover ik in april (deel 1), mei (deel 2) en augustus 2015 (deel 3) blogs schreef. Ik betaalde daarvoor graag € 9,20 euro (incl. verzendkosten). Inmiddels heb ik mijn aanwinsten in deel 2 en deel 3 (naschrift) verwerkt.


3. "Curiositeiten van allerlei aard" (Amsterdam, 1 juli 1874).

4. "Curiositeiten van allerlei aard" (Amsterdam, 1 april 1875).

Bij mijn vertrouwde kringloop bemachtigde ik de afgelopen maand vier boeken (56, 7 en 8) voor in totaal € 14,50 euro.


5. G. Mak: "De levens van Jan Six. Een familiegeschiedenis" (Amsterdam/Antwerpen, 2016). Gebonden editie (7de druk).


6. Ch. van der Heijden: "Dat nooit meer. De nasleep van de Tweede Wereldoorlog in Nederland" (Amsterdam/Antwerpen, 2011).


7. I. Vallejo: "Papyrus. een geschiedenis van de wereld in boeken" (Amsterdam, 2021). Net als het boek van Mak over Six in dermate grote aantallen gedrukt dat het vroeg of laat in de kringloop voor enkele euro's opduikt. Geduld kan geld besparen...


8. P. van Schaik: "Langs de Amstel in vroeger tijden. Het dorp Nes (deel 2)" (Oostvoorne, 1998). Voor mijn collectie lokale geschiedenis Amstelveen/Amstelland. NB. deel 1 had ik al.


9. "Jaarboek van het Nederlands Genootschap van Bibliofielen 2023" (Amsterdam, 2024). Speciaal nummer met diverse artikelen die herinneren aan Isa de la Fontaine Verwey-le Grand (1931-2023), erelid van ons genootschap en mecenas van de boekwetenschap (en bibliofilie). Ook Perkamentus droeg bij met zijn eerder op dit blog verschenen: "Herinnering aan 't vooronder".


10. R. de Leeuw: "Wat ik ooit ook ben geweest, nu ben ik klassiek". De invloed van Lord Byrons dood op de kunsten" (Tilburg, 2024). Uitgave die verscheen bij de Stichting Desiderata. Ik heb mijn exemplaar gekregen van Peter IJsenbrant tijdens de jaarvergadering van het Nederlands Genootschap van Bibliofielen in Arnhem (Rozet).

De boekenmarkt op het Amsterdamse Spui leverde deze maand drie boeken op (1112 en 13).

11. M(arcus). Zuerius van Boxhorn: "Nederlantsche Historie eerste boeck, behelsende de eerste veranderingen in de godsdienst ende leere, neffen de harde vervolgingen daer over ontstaen in de Nederlanden, voor ende tot de tijden toe van Karel de Viifde" (Leyden, 1649). Boxhorn (1612-1653) was Leids hoogleraar in de welsprekendheid, geschiedenis en staatskunde. In dit 'eerste boeck' (dat niet verder werd voortgezet) geeft hij een schets van de kerkgeschiedenis van Nederland van omstreeks 1000 tot 1497. De eerste druk verscheen in 1644, dit is de tweede ongewijzigde druk (214 blz. in quarto). Ook in de achttiende eeuw verschenen nog herdrukken. In perkament gebonden, met ex-libris van A. Kluijs. Gekocht bij Eric Klee van antiquariaat De Uilenspiegel voor € 150,- euro.


12. B. von Schirach: "Die Hitlerjugend. Idee und gestalt" (Berlin, 1934). Baldur Benedikt von Schirach (1907-1974) was vanaf 1931 Reichsjugendführer van de Hitlerjugend en vanaf 1936 tevens Rijksminister van Jeugdzaken. Compleet met de vijf losse organisatieschema's. Gekocht bij antiquariaat Klikspaan met nr. 13 samen voor € 55,- euro.


13. H. Vellguth: "Volk und Rasse. Ausstellung des Deutschen Hygiene-Museums Dresden" (Dresden, 1934). Zeldzame geïllustreerde tentoonstellingscatalogus (32 bladzijden).
Ik vond elders slechts één exemplaar aangeboden (door een particuliere verkoper) voor maarliefst € 120,- euro!

1 opmerking:

  1. Dank voor je leerrijke achtergrond van de 'Curiositeiten' die ook ik verzamel al strand ik voorlopig op 26 van de 32 themanummers (2 & 15 zitten wel in mijn collectie). Zie ook blog https://www.democritus.be/.
    PS Ik weet dat ook Atte Jongstra een verzamelaar is!

    BeantwoordenVerwijderen