vrijdag 12 juli 2024

Het jaar geboekt, juni 2024

In de rubriek 'Het jaar geboekt...' geef ik een overzicht van de aanwinsten van de (afgelopen) maand. Behalve de bronnen en 'de cijfers' zal ik mijn aanwinsten hier en daar toelichten en voorzien van (hyper)links. Na afloop van elk jaar geef ik een jaaroverzicht (met een link naar de diverse maandoverzichten).

Juni 2024 de cijfers...

Totaal aantal objecten: 2.

Gekocht: 2.

Totaal uitgegeven: € 47,50 euro (incl. verzendkosten).
Gedeeld door 2 is gemiddeld: € 23,75  euro per object.

Via kringloopwinkel: 1 (1).
Via boekenmarkt: 1 (2).

Modern: 1 (1).
Old & rare: 1 (2).

Juni 2024: de aanwinsten...

1. L.B.J. Dros: "Langs de Amstel in vroeger tijden" (Oostvoorne, 1999). Het derde deel van een serie fotoboekjes waarvan ik deel 1 en 2 al had voor mijn collectie lokale geschiedenis Amstelveen/Amstelland. Kringloopvondstvoor € 2,50 euro.


2. Exemplaarboek Bastiaan en Maarten Boers (z.p. [Warmond/Leiden?], z.j. [ca. 1700]. Vijftien met een cahiersteek bijeengebonden gegraveerde bladen uit dit (in totaal 37 bladen tellende) zeldzame exemplaarboek (met spreuken in zwierige kalligrafie). Hiervan zijn zes complete exemplaren bekend, o.a. in de collectie van het Allard Pierson en het Rijksmuseum. Gekocht voor € 45,- euro op de Amsterdamse Spui boekenmarkt.
Ik laat er een fraaie cassette voor maken bekleed met groen handmarmer door mijn vaste handboekbinder en boekrestaurator Hans Pieterse. Binnenkort kunt u hierover meer lezen in: "Een vroeg achttiende eeuws exemplaarboek".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten