vrijdag 3 februari 2023

2022 geboekt. Een jaar in feiten en cijfers


Dit is alweer het vijfde jaaroverzicht op mijn blog. Begin 2022 kwam er eindelijk langzaam maar zeker een einde aan alle corona-maatregelen die zo'n belemmerende werking hadden op het dagelijks leven, waaronder mijn bibliofiele activiteiten. In plaats daarvan begon de oorlog in de Oekraïne met als gevolg een economische (energie)crisis en torenhoge inflatie. Privé echter ging het mij - zeker financieel - nog nooit zo goed als afgelopen jaar. Mede door een erg laag vast gas/elektra-contract (dat tot maart 2026 loopt!) en de enorme loonstijging in mijn beroepsgroep dankzij een schreeuwend tekort aan nieuwe medewerkers/collega's had ik nergens last van.

Dat laatste is ook terug te zien in mijn maandelijkse uitgavenpatroon. Het overzicht per maand ziet er als volgt uit.
1. Januari: uitgegeven € 271,11 euro voor 7 objecten is € 38,73 euro per object (3 gekregen).
2. Februari: uitgegeven € 259,50 euro voor 7 objecten is € 37,07 euro per object (4 gekregen).
3. Maart: uitgegeven € 153,60 euro voor 35 objecten is € 4,51 euro per object (1 gekregen).
4. April: uitgegeven € 29,-  euro voor 4 objecten is € 7,25 euro per object (5 gekregen).
5. Mei: uitgegeven € 563,62 euro voor 17 objecten is € 33,15 euro per object.
6. Juni: uitgegeven € 268,29 euro voor 12 objecten is € 22,36 euro per object.
7. Juli: uitgegeven € 313,44 euro voor 7 objecten is € 44,78 euro per object (1 gekregen).
8. Augustus: uitgegeven € 119,90 euro voor 7 objecten is € 17,13 euro per object.
9. September: uitgegeven € 215,04 euro voor 9 objecten is € 23,89 euro per object (1 gekregen).
10. Oktober: uitgegeven € 525,70 euro voor 12 objecten is € 43,81 euro per object.
11. November: uitgegeven € 464,90 euro voor 10 objecten is € 46,49 euro per object (1 gekregen).
12. December: uitgegeven € 131,10 euro voor 6 objecten is € 21,85 euro per object (1 gekregen).


Totaal uitgegeven: € 3315,20 euro (2021: € 3031,76 euro) voor 133 objecten (2021: 104) is
24,93 euro per object (2021: € 29,15 euro). 17 objecten kreeg ik (2021: 37). In mei gaf ik het meeste geld uit, in april het minst. Kijk je echter naar het totaalbedrag versus het aantal objecten dan was de maand maart het goedkoopst.
Het meeste geld voor één boek (zie hier, aanwinst 1) betaalde ik voor C. Tacitus: "Jaarboeken en Historien, ook zyn Germanië, en 't leeven van J. Agricola" (Amsterdam, 1684).

Mijn boekbinder/-restaurator Hans Pieterse zag ik het afgelopen jaar een paar maal. Hij nam de rug van enkele delen van Bilderdijk's: "Geschiedenis des Vaderlands" (Amsterdam, 1832-1853) onder handen, wat mij € 242,- euro kostte (zie hier, aanwinst 10).
Daarnaast maakte Hans een fraaie overslag-doos voor de bijzondere elfdelige serie voorbeelddrukwerk "(Enz.)>" (z.p. (Amsterdam)/z.j.) van de Haarlemse uitgeverij Joh. Enschedé voor € 152,60 euro (zie hier, aanwinst 5). Investeringen die ik vermoedelijk nooit zal terugverdienen mocht ik ooit gaan verkopen maar ik ben nou eenmaal geen handelaar maar bibliofiel verzamelaar. 

Wat mijn uitgaven betreft was 2022 dus een absoluut topjaar want alles bij elkaar (boeken, restauratiekosten alsmede de kosten voor een aantal antieke objecten (een cliché en vier brandspuit-penningen) die straks nog ter sprake komen gaf ik ruim € 4000,- euro uit.


Zoals gebruikelijk hield ik ook het aantal nieuwe aanwinsten per bron bij. Waar vond Perkamentus zijn aanwinsten in 2022? Het totaallijstje (met tussen haakjes de cijfers van 2021) ziet er als volgt uit:

Boekwinkeltjes: 40 (31).
kringloopwinkel: 25 (24).
- boekhandel: 3 (2).
- drukker/uitgever: 4 (3).
- boekenmarkt: 7 (10).
- (online) antiquariaat: 25 (12).
Marktplaats: 10 (6).
- Museumwinkel: 17 (0).
- Burgersdijk & Niermans veiling: 1 (0).
- Bubb Kuyper veiling: 1 (0).


U ziet dat ik (nog steeds) vrij veel online vind en koop. De opmerkelijke stijging van aankopen uit een 'Museumwinkel' komt grotendeels door de verschillende uitgaven (waaronder de eerdergenoemde elfdelige serie: "(Enz.)>" (z.p. (Amsterdam)/z.j.)) die ik kocht in het Noordhollands archief in Haarlem, waar het Nederlands Genootschap van Bibliofielen (NGB) zijn jaarvergadering hield.

Vervolgens kijken we naar de verdeling in categorieën met tussen haakjes de cijfers van 2021.

- Modern: 58 (62).
- Marge & klein bibliofiel drukwerk: 14 (24).
- Old & rare: 77 (55).

Zoals elk jaar bestaat een groot deel van het 'marge & bibliofiel drukwerk' uit privé geproduceerde (nieuwjaars)uitgaven voor vrienden en koppermaandagdrukwerk voor relaties dat mij gratis wordt toegestuurd. De grote stijging in 'old & rare' is grotendeels te danken aan de aanschaf van een convoluut met 22 midden negentiende eeuwse anti-katholieke traktaatjes (zie hier, aanwinst 6).

Voor het eerst sinds ik blog heb ik ook boeken weggedaan, min of meer gedwongen door een toenemend ruimtegebrek. Ik schreef erover in: "Zeven dozen, honderdveertig boeken". Antiquariaten, opkopers en kringloopwinkels bleken geen interesse te hebben om ze gratis af te halen en dus besloot ik om ze te schenken aan de Vereniging Historisch Amstelveen (VHA), die met de verkoop de verenigingskas zal spekken. Toen de dozen uiteindelijk - enkele maanden later - door de VHA werden afgehaald zaten er zo'n tweehonderd boeken in. 


Het afgelopen jaar schreef ik ook een twee blogs over historische objecten die ik op Marktplaats vond en waarvan de aanschafkosten niet zijn terug te vinden in het maandoverzicht.
Het gaat om een blog over de vondst van een bijzonder (lijn)cliché waarvoor ik € 40,- euro betaalde. In: "Cliché voor de Klare Waarheid" schreef ik over dit thans geheel vergeten gilde en koppelde ik het cliché aan een zeldzame jubileumbrochure in mijn collectie.
Een ander blog verscheen naar aanleiding van het plotseling opduiken op Marktplaats van een aantal bijzondere achttiende eeuwse brandspuit-penningen uit mijn omgeving die ik (omdat ze de lokale geschiedenis raken) niet kon laten lopen. In: "Brandspuit-penningen van de Overtoom, Nieuwer- en Ouder-Amstel", beschreef ik uitvoerig wat er bekend is uit literatuur en archieven over deze penningen en gaf ik een overzicht van vrijwel alle thans bekende exemplaren in diverse (meest openbare) collecties. Voor vier brandspuit-penningen (Amsterdam, de Overtoom, Nieuwer- en Ouder-Amstel) betaalde ik in totaal € 350,70 euro.
Er was - zeker bij numismaten en brandweerliefhebbers - veel belangstelling voor dit stuk, maar volgens mijn statistieken was mijn populairste, meest gelezen blog in 2022: "De portretten bij de sententie van Hugo de Groot".


En hiermee zijn we aan het einde gekomen van dit jaaroverzicht. Ik besluit - zoals gebruikelijk - met een speciaal woord van dank aan 'mijn blogredacteur' Reinder Storm, conservator cartografie, geografie en reizen bij de Bijzondere Collecties van de UvA, thans Allard Pierson. Hij leest de tekst vaak nog vóór dat deze online staat en zijn 'spijkertjes' c.q. verbeteringen, opmerkingen en suggesties werden (en worden) altijd in dank aanvaard en maken mijn blog uiteindelijk kwalitatief beter!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten